افغانستانزنان و حقوق بشر

واکنش‌ها به سرکوب زنان آرایشگر؛ حذف زنان متوقف شود

بیان‌نیوز

ساعاتی پس از سرکوب تظاهرات زنان آرایشگر در کابل از سوی نیروهای حکومت سرپرست، واکنش‌ نهادهای بین‌المللی را به همراه داشته است.

نهاد حقوق بشری«فریدم نو» در پیوند به سرکوب زنان آرایشگر در تویتی افزوده که نیروهای امنیتی این تظاهرات را با خشونت متفرق کرده است.

این نهاد همچنان نوار تصویری از سرکوب زنان آرایشگر را در صفحه‌ی تویتر خود منتشر کرده و در ادامه نوشته است که حذف زنان افغانستان از جامعه باید پایان یابد.

به گفته‌ی این نهاد حقوق بشری، زنان و دختران افغانستان نزدیک به دو سال می‌شود که ضد سیاست‌های حکومت کنونی کابل اعتراض دارند، اما این اعتراض با شکنجه و زندانی‌شدن به همراه بوده است.

در همین حال رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان در تویتی افزوده که نظام کنونی این کشور باید مردم را بر ایدیولوژی‌شان مقدم بدانند.

خانم امیری گفته است:«موفقیت آن‌ها(دختران) موفقیت افغانستان خواهد بود و تامین نفقه، بهبود اقتصاد و آینده را در پی خواهد داشت.»

این واکنش‌ها در حالی مطرح می‌شود که امروز چهارشنبه(۲۸ سرطان) گروهی از زنان آرایشگر در خیابان‌های کابل دست به تظاهرات زدند و با محدودیت حکومت کنونی مبنی بر ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌های زنانه مخالفت کردند.

این زنان همچنان در حالی‌که شعار نان، کار و عدالت را سر می‌دادند، توسط نیروهای امنیتی با فیرهای هوایی سرکوب شدند.

 

Related Articles

Back to top button