افغانستانامنیتامنیتی

ابراز نگرانی مقام ارشد ایران از حضور داعش در افغانستان

بیان‌نیوز

حسین‌امیر عبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در اظهارات تازه‌ای ادعا کرده که فرماندها داعش از کشورهای عراق، سوریه و لیبیا به افغانستان انتقال داده‌ شده‌اند.

او این اظهارات را روز پنج‌شنبه(۲۹ سرطان) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا مطرح کرده و گفته که انتقال رهبران داعش به داخل افغانستان، از چالش‌های مهم حکومت سرپرست کابل است.

عبداللهیان با بیان این‌که ایران با افغانستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، ابراز نگرانی کرد که بی‌ثباتی افغانستان تاثیر مستقیم بر مناطق مرزی ایران دارد.

وی در حالی از حضور فرماندهان داعش در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که بیشتر از یک سال گذشته، ده‌ها مخفی‌گاه‌های داعش از سوی نیروهای امارت اسلامی هدف قرار گرفت و از بین برده شد.

با این حال، مقام‌های حکومت کابل حضور داعش در افغانستان را به شدت رد می‌کنند.

هم‌زمان با این، وزیرخارجه‌ی ایران با اشاره به چگونگی رسمیت‌دهی به حکومت سرپرست کابل، افزود که تهران حکومت فعلی افغانستان را بدون تشکیل دولت فراگیر، به‌رسمیت نمی‌شناسد.

او در این گفت‌وگو وضاحت داد که موضوع تشکیل دولت فراگیر را بارها با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی افغانستان در میان گذاشته است.«هیچ‌ گروه کنونی در افغانستان نتوانسته است بدون مشارکت سایر اقوام یک نظام سیاسی پایدار را مدیریت کند، لذا تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه‌ی اقوام یک ضرورت است و شما نباید این را به تعویق بیندازید.»

Related Articles

Back to top button