افغانستانفرهنگی

همایش بزرگ علما و مبلغان؛ علمای شیعه تیغ‌زنی را در روزهای محرم حرام دانستند

بیان‌نیوز

دومین همایش بزرگ عاشورا و مبلغان با جمع بزرگی از علمای شیعه به میزبانی مجمع محبان اهلبیت در کابل برگزار گردید و در این همایش، علما تاکید ورزیدند که تیغ‌زنی در روزهای محروم حرام است.

آیت‌الله صالحی، رییس شورای علمای شیعه‌ی افغانستان در این همایش گفت تیغ‌زنی سبب به سخره‌گرفتن اهلبیت می‌شود و لازم است که مبلغان از منابر، تیغ‌زنی را حرام اعلام کنند.

آقای صالحی در سخنرانی خود، به اهداف و قیام امام حسین اشاره کرد و گفت که امام حسین نشان داد که دین اسلام نه با شمشیر از بین نمی‌رود.

او همچنان با بیان این‌که مبلغان از منابر عاشورا و پیامد آن را به مردم مطرح کنند، افزود که لازم است تا علما روایت‌های درستی را به مردم بازگو کنند.

در همین حال محمد اکبری، معاون شورای علمای شیعه و عضو مجمع محبان اهلبیت نیز به بازگو کردن حقایق و روایت‌های درست توسط مبلغان تاکید ورزید.

او با بیان این‌که دین اسلام، دین همه‌ی بشر است، افزود که این دین از تبلیغ موثر برخوردار بوده و مردم به ارزش‌های دینی دعوت شده‌اند.«تبلیغ باید طوری باشد که به روح و اعماق مردم نفوذ کند.»

آقای اکبری با اشاره به اهداف قیام عاشورا، خاطرنشان ساخت که امام حسین، اسلام را از خطر جدی نجات داد و در انجام وظیفه‌ی خود هیچ‌گونه کوتاهی نکرد.

به گفته‌ی معاون شورای علمای شیعه، وقتی امام حسین در مکه و مدینه محاصره شد، هرگز حاضر نشد به بی‌رحمی‌ها و فاسدی چون یزید بیعت کند.

او همچنان در خصوص سخنرانی‌ها در منابر، از مبلغان خواست که از روایت‌های ضعیف خودداری کنند تا مبارزات قیام امام‌حسین زیر عوام‌زدگی‌ها پنهان نشوند.

آقای اکبری همچنان با اشاره به وضعیت جاری افغانستان، خاطرنشان کرد که وطن‌دوستی شیعیان افغانستان به اثبات رسیده و امارت اسلامی مانند سال گذشته همکاری‌های لازم را داشته باشند و جامعه‌ی شیعه نیز آماده‌ی همکاری متقابل می‌باشد تا روزهای محرم به خوبی سپری شود.

از سوی هم سیدحسین عالمی بلخی، رییس مجمع محبان اهلبیت از تهیه‌ی رهنمود تبلیغاتی برای مبلغان در روزهای محرم خبر داد.

آقای بلخی گفت که تبلیغات عاشورایی در افغانستان تخصص و مسلکی نیست، بلکه سلیقه‌ای دنبال می‌شود و این وضعیت برای شیعیان رنج‌آور است.

او توضیح داد که تلاش‌ها جریان دارد تا تبلیغات به تخصصی‌شدن سمت‌وسو داده شود و از سلیقه‌ای‌شدن آن جلوگیری گردد.

رییس مجمع محبان اهلبیت همچنان با اشاره به موضوع عزاداری شیعیان افزود که در شرایط حاضر، تبلیغات منفی صورت می‌گیرد که گویا عزاداری مجوز شرعی ندارد، در حالی‌که اصل عزاداری جواز شرعی دارد و هیچ‌گونه ابهامی در آن وجود ندارد.

به گفته‌ی بلخی، عزاداری برای امام‌حسین که هدف داشت، جواز شرعی دارد و هدف آن احیای ارزش‌های دینی و رهبری سالم است که سبب نجات جامعه می‌شود.

او با بیان این‌که رهبری سالم از مسایل روشن است، تاکید کرد که اصل هدف‌گیری امام‌حسین این بود که یزید صلاحیت رهبری جامعه را ندارد.

 

Related Articles

Back to top button