افغانستاناقتصادی

افزایش بی‌سابقه‌ی انتقال کالاهای تجارتی افغانستان از طریق راه آهن

بیان‌نیوز

بخت‌الرحمان شرافت، رییس اداره‌ی راه آهن در برنامه‌ی حساب‌دهی دولت به ملت، گفته که در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سه ماه اول سال گذشته، انتقال کالاهای تجارتی از طریق راه آهن ۲۵ درصد افزایش یافته است.

او روز شنبه(۷ اسد) در نشست خبری گفت که در یک سال گذشته راه‌های آهن کشور ۴.۵ میلیون متریک تُن کالا را از طریق بنادر تجارتی به بازارهای بین‌المللی انتقال داده‌اند.

آقای شرافت افزود:«در بخش انتقالات نسبت به سال گذشته، در ربع نخست سال روان، ما ۲۵ درصد افزایش داریم. یعنی در عواید انتقالات از طریق راه آهن از کشورهای منطقه به افغانستان و یا در بخش ترانزیت در بنادر حیرتان، آقینه، تورغندی و روزنک، در سال روان ما ۲۵ درصد افزایش داریم.»

براساس معلومات مسوولان این اداره، اداره‌ی خط آهن افغانستان توانسته که تمام عواید خود را از طریق سیستم بانکی جمع‌آوری کند و آن‌ها اطمینان می‌دهند که یک افغانی از عواید اداره‌ی خط آهن حیف‌ومیل و یا به سرقت برده نمی‌شود، تمام عواید به گونه‌ی شفاف جمع‌آوری می‌شود.

به گفته‌ی مسوولان، آغاز و به پایان رساندن فاز اول و دوم قطعه چهارم پروژه راه‌آهن خواف-هرات، آغاز احداث پروژه‌ی راه‌آهن اندخوی – شبرغان، توسعه‌ی‌ ایستگاه‌های راه‌آهن روزنک، تورغندی، آقینه و حیرتان-مزارشریف، به همین ترتیب، پی‌گیری امور پروژه‌ی راه‌آهن افغان – ترانس و پروژه‌ی راه‌آهن سپین بولدک – چمن از مهم‌ترین برنامه‌های بعدی این اداره به شمار ‌می‌روند.

 

Related Articles

Back to top button