افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

نماینده‌ی امریکا «چه گفت» که زنان افغانستان را خشم‌گین کرد؟

بیان‌نیوز

صغرا سادات

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان با موجی از حملات تندوتیز دختران و زنان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است، اما پرسش این‌جاست که او چه گفت که زنان و دختران این کشور را خشم‌گین کرد؟

به تازگی، هیات حکومت سرپرست کابل به ریاست اخیر امیرخان متقی گفت‌وگوهای دو روزه با نمایندگان ویژه‌ی ایالات متحده در دوحه پایتخت قطر داشت. گفت‌وگوهای هیات کابل با تام وست، نماینده‌ی ویژه امریکا برای افغانستان و رینا امیری، نماینده‌ی ویژه این کشور برای زنان و حقوق بشر افغانستان انجام شد.

پس از پایان گفت‌وگوهای دو روزه، رینا امیری در رشته‌تویت‌هایی، برایند آن را مثبت توصیف کرد و گفت که خواستار بهبود وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان شده است.

امیری به‌طور مشخص گفت که بنابر «اصرار گسترده‌ی افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر» به ضرورت «تعامل مستقیم» با طالبان در مورد حقوق بشر، به‌ویژه محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران در گفت‌وگوها با هیات طالبان پیوسته است.

این تویت نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان، زنان و دختران این کشور را به شدت خشم‌گین کرد و باعث شد رینا امیری با موجی از حملات گسترده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شود.

لیلا عثمانی، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در تویتی از نماینده‌ی امریکا خواسته که موقف خود را مشخص کند که به کدام طرف ایستاده است؛ یا با طالبان یا با زنان افغانستان.

او در این تویت با بیان این‌که زنان افغانستان در شرایط کنونی، بزرگ‌ترین اپوزیسیون مقابل امارت اسلامی قرار دارد، افزوده که از نام زنان این کشور سواستفاده نکند.

مونیسه مبارزه، فعال حقوق زن مدعی است که رینا امیری، نماینده‌ی منافع ایالات متحده است، نه نماینده‌ی زنانی‌که قربانی تحولات دو سال اخیر شده‌اند.

این فعال حقوق زن گفته است:«ادعای بانو امیری، یک دروغ محض است و هیچ زن افغانستانی به وی وکالت نداده است که با نمایندگان امارت اسلامی از آدرس زنان معترض افغانستان صحبت کند.»

در همین حال فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان از نماینده‌ی ایالات متحده پرسیده که آیا امریکا توجه کرده که تقریبا دو سال می‌شود که زنان افغانستان در یک زندان باز درخانه‌های‌شان محسوب هستند؟

او در تویتی ابراز امیدواری کرده که امریکا در این راستا توجه کند.

 

Related Articles

Back to top button