افغانستانامنیتامنیتیگزارش ویژه

مجاهد: جلوگیری از حملات در داخل پاکستان به عهده‌ی ما نیست

بیان‌نیوز

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های ارشد امنیتی پاکستان افزوده که جلوگیری و کنترل حملات در داخل خاک پاکستان به عهده‌ی کابل نیست؛ بلکه وظیفه‌ی ارگان‌های امنیتی و استخباراتی اسلام‌آباد است که بخش زیادی از بودجه‌ی خود را برای همین مصرف می‌کنند.

مجاهد در حالی این اعلامیه را صادر می‌کند که به تازگی منیر عاصم، رییس ستاد ارتش پاکستان در اظهاراتی بار دیگر ادعا کرده که اشتراک شهروندان افغانستان در حملات تروریستی آن کشور برای صلح و ثبات منطقه زیان‌بار و خلاف توافق‌نامه دوحه است.

رییس ستاد ارتش پاکستان که روز گذشته(۱۶ اسد) از پیشاور بازدید کرده بود، مدعی شد که شهروندان افغانستان در حملات تروریستی در پاکستان اشتراک دارند.

عاصم گفته بود:«تروریزم در پاکستان جایی ندارد و دخالت شهروندان افغانستان در حوادث تروریستی در پاکستان برای صلح، ثبات منطقه زیان‌بار و تخلف از توافق‌نامه صلح دوحه توسط دولت موقت افغانستان است.»

در واکنش به این ادعاها، ذبیح‌الله مجاهد سه‌شنبه‌شب(۱۷ اسد) در اعلامیه‌ای گفت که کابل طرف‌دار هیچ حمله‌ای در پاکستان نیست و به کسی اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان را نمی‌دهد، اما جلوگیری و کنترل حملات در داخل پاکستان به عهده‌ی امارت اسلامی نیست، بلکه وظیفه‌ی ارگان‌های امنیتی و استخباراتی اسلام‌آباد است که بخش زیادی از بودجه‌ی خود را برای همین مصرف می‌کنند.

در اعلامیه‌ی مجاهد آمده است:«در دو سال گذشته تقریبا که یک حکومت مستقل و مسوول در افغانستان ایجاد شد، وضعیت امنیتی در افغانستان و منطقه به میزان قابل توجهی بهتر شده است. این‌که حوادث امنیتی فقط در پاکستان افزایش یافته است،‌ پاکستان باید برای آن راه حلی در کشور خود بیابد.»

سخنگوی امارت اسلامی به صراحت بیان کرده که پاکستان باید وضعیت امنیتی خود را با دقت مدیریت کند و دنبال راه حلی در داخل خانه‌ی خود باشد.

به گفته‌ی مجاهد، در سال گذشته ۱۸ نفر از داعشی‌های پاکستانی در عملیات‌های مختلف نیروهای امارت اسلامی در افغانستان کشته شدند که در خاک این کشور دست به انفجار و حمله زده بودند و ده‌ها تن دیگر زنده بازداشت شدند که اسناد و مدارک آن موجود است.

با این حال، طی ماه‌های پسین میزان ناامنی‌ها در بخش‌های مختلف پاکستان افزایش یافته و مقام‌های پاکستانی، انگشت اتهام را به طرف حکومت سرپرست کابل نشانه گرفته است.

افزایش ناامنی‌ها در داخل پاکستان، روابط کابل – اسلام‌آباد را به شدت تیره کرده است.

Related Articles

Back to top button