افغانستانگزارش ویژه

نهادهای مختلف رسانه‌ای از بازداشت چهار خبرنگار ابراز نگرانی کرده‌اند

بیان‌نیوز

نهادهای رسانه‌ای افغانستان با ارایه‌ی اطلاعات گفته‌اند که چهار خبرنگار در ولایت‌های ننگرهار، پکتیا و قندوز از سوی استخبارات امارت اسلامی بازداشت شده‌اند.

حسیب حساس، خبرنگار رادیو سلام‌ وطندار در ولایت قندوز، حبیب سراب خبرنگار آریانانیوز در پکتیا، فقیرمحمد فقیرزی و جان‌آغا صالح، خبرنگاران رادیو کلید در ولایت ننگرهار از خبرنگارانی هستند که در یک هفته‌ی اخیر به‌دلایل نامعلومی بازداشت شده‌اند.

نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزادی افغانستان در اعلامیه‌ای گفته که دلیل بازداشت خبرنگاران آریانانیوز و رادیو سلام وطندار مشخص نشده است.

این نهاد افزوده که بازداشت این خبرنگاران احتمال می‌رود که فشار بر روند اطلاع‌رسانی و یا هم کار خبرنگاری در افغانستان شمرده شود و در صورت ادامه‌ی آن، آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

از سوی هم، مرکز خبرنگاران افغانستان نیز از امارت اسلامی خواسته که دلایل بازداشت خبرنگاران را مشخص سازد و در صورتی‌که با کار رسانه‌ای مرتبط می‌باشد، از طریق کمیسیون تخطی رسانه‌ای مورد پی‌گیری قرار گیرد.

این مرکز با اشاره به بازداشت دو خبرنگار در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان افزوده که هرگونه شکایت از این خبرنگاران طبق قانون رسانه‌های همه‌گانی و از طریق کمیسیون رسیدگی تخطی‌های رسانه‌ای دنبال شود.

با این حال، حکومت سرپرست کابل و نیز مسوولان محلی ولایات در مورد بازداشت این خبرنگاران تاکنون جزییاتی ارایه نکرده‌اند.

بازداشت این خبرنگاران نگرانی‌هایی را در میان کارمندان رسانه‌های افغانستان به وجود آورده است.

در همین حال، سازمان گزارشگران بدون مرز در آستانه‌ی دو سالگی تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، گزارش داده که حدود ۱۲ هزار خبرنگار در این کشور بیش از دو سوم آن وظایف‌شان را ترک کرده‌اند.

این سازمان همچنان در گزارش خود تصریح کرده که ۸۰ درصد از دختران خبرنگار پس از پانزدهم اگست ۲۰۲۱، ناگزیر به ترک شغل شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز به نقل از انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان آمار داده  که از ۱۵۰ شبکه تلویزیونی، کم‌تر از ۷۰ کانال به فعالیت خود ادامه می‌دهند و از ۳۰۷ ایستگاه رادیویی، تنها ۱۷۰ رادیو نشرات دارند و تعداد خبرگزاری‌ها از دو سال گذشته به این‌سو از ۳۱ خبرگزاری به ۱۸ خبرگزاری کاهش یافته است.

 

Related Articles

Back to top button