افغانستانزنان و حقوق بشر

پانزدهم اگست(۳)؛ محدودیت‌ها علیه زنان نقض آشکار حقوق بشر است

بیان‌نیوز

گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در اظهارات تازه‌ای از محدودیت‌های وضع‌شده علیه زنان و دختران افغانستان انتقاد کرده و آن را سیستماتیک و نقض آشکار حقوق بشر خوانده است.

او در گفت‌گو با CNN از دادگاه بین‌المللی لاهه خواسته که در راستای نقض حقوق بشری زنان و دختران افغانستان رسیدگی و آن را مورد بررسی قرار دهد.

این مقام پیشین بریتانیا همچنان از دولت‌های لندن و واشنگتن خواسته که کسانی‌که عامل نقض حقوق بشر هستند، را تحریم و پاسخ‌گو قرار دهند.

هفته همبستگی زنان افغانستان

هم‌زمان با این، به‌مناسبت دو سالگی سقوط جمهوریت و تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، زنان معترض از جامعه‌ی جهانی خواسته که از آن‌ها در راستای دسترسی به حقوق‌شان حمایت کنند.

زنان معترض روز شنبه(۲۱ اسد) با صدور قطع‌نامه‌ای از ۱۳ الی ۲۰ اگست را هفته‌ی همبستگی با مردم افغانستان عنوان کرده و در این قطع‌نامه گفته‌اند که آن‌ها جز تغییر وضعیت چیز دیگری نمی‌خواهند.

در این قطع‌نامه تصریح شده که پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان در ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی، «چرخه‌ی زندگی عادی زنان متوقف شده و محدودیت‌های شدید جز نفس‌کشیدن، همه‌‌‌چیز را از زندگی آنان حذف کرده است.»

به گفته‌ی آن‌ها، افغانستان تحت تسلط امارت اسلامی، به صحرای بدون قاعده و قانون می‌ماند که مردم آن از شدت ناامیدی، فقط به خودکشی و فرار فکر می‌کنند.

معترضان در این قطع‌نامه از سازمان ملل متحد، جامعه‌ی جهانی‌ و شهروندان کشورهای جهان خواسته‌اند که با آنان «هم‌صدا» شوند و از مبارزات مدنی‌شان حمایت کنند.

براساس این قطع‌نامه، سازمان ملل‌متحد و جامعه‌ی جهانی باید از یک دولت فراگیر و مبتنی بر رای مردم در افغانستان حمایت کنند.

این در حالی است که مقام‌های حکومت سرپرست کابل، طی دو سال گذشته همواره نظام کنونی را همه‌شمول دانسته‌اند و در عین حال، تاکید ورزیده‌اند که امارت اسلامی مخالف حقوق بشر نیست.

 

Related Articles

Back to top button