افغانستانفرهنگی

سومین همایش عاشورا و مبلغان در کابل؛ مبلغ موفق کسی‌ست که حقایق را بیان کند

بیان‌نیوز

سومین همایش عاشورا و مبلغان با حضور علمای برجسته‌ شیعه‌ی افغانستان روز شنبه(۲۱ اسد) از سوی مجمع محبان اهلبیت در شهر کابل برگزار شد.

در این همایش سیدعبدالله ذکی، عضو شورای علمای شیعه‌ی افغانستان طی سخنانی افزود که ابلاغ دعوت الهی، هدایت و رهبری انسان کار آسانی نیست که هرکسی مطابق سلیقه‌ی شخصی خود به آن اقدام کند، بلکه به فراگیری از معلم خبره و برجسته نیاز دارد.

این عالم دینی در ادامه گفت: توجه به جایگاه انسان در نظام هستی، استعدادهای فراوان و ذخایر و نیروهای بی‌شماری‌که در وجود انسان نهفته است از یک‌سو، نیازمندی شدید آدمی به رهبری و هدایت بیرونی برای فعلیت آن استعدادها و به کارگیری آن نیروهای درونی از سوی دیگر و نیز درنظر گرفتن ظرافت،‌ حساسیت و پیچیدگی روح بشر این حقیقت را آشکار می‌سازد که بدون شناخت انسان، راه یافتن به عقل و دل و در نتیجه هدایت نیروهایش ممکن نخواهد بود.

آقای ذکی به وضوح بیان کرد:«استفاده از سیره تبلیغی پیامبر بزرگوار اسلام، تلاش تبلیغی پیامبر اعظم، برترین و والاترین و موفق‌ترین روش تبلیغات دینی بوده است؛ زیرا مدت کوتاهی مناطق عربستان را درنوردید، کشورهای همسایه و جهان را فرا گرفت. حالا بعد از قرن‌ها زنده است و در اندیشه‌های کهن در عمق قلب انسان‌های بسیار می‌درخشد.»

او خطاب به مبلغان گفت که انگیزه‌ی تبلیغ نقش زیادی در موفقیت دارد و از این رو،‌ تبلیغ دین فقط باید برای انجام رسالت الهی باشد؛ نشان دادن دانش، قدرت حافظه، توقع ستایش و تشکر، نه تنها از شخصیت،‌ رشد و جایگاه مبلغ می‌کاهد،‌ بلکه آثار تبلیغ را خنثا و یا کاهش می‌دهد.

آگاهی عمیق از دین

برخی دیگری از علمای اشتراک‌کننده در این همایش به تفقهی از دین تمرکز و در مورد اهمیت آن به سخنرانی پرداختند.

سیدحسن آقا حسینی،‌ رییس موسسه منجی موجود در سخنانی گفت که شرط نخست در بحث تبلیغ، مساله این است که بایستی مبلغ باید تفقهی از دین داشته باشد؛ یعنی آگاهی عمیق از دین.

او تصریح کرد که وقتی مبلغ به تبلیغ می‌پردازد و موضوع معینی را مطرح می‌کند، باید به سرانجام برساند؛ هرچند یک مبلغ نمی‌تواند به ده‌ها مساله بپردازد، ولی حداقل وقتی موضوعی را مطرح می‌کند، به یک جواب پاسخ دهد.

آقای حسینی از مبلغان خواست که هنگام تبلغ باید مستند، با آیه و حدیث صحبت کنند و موضوع را به درستی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

این عالمی دینی همچنان تاکید ورزید که مبلغان باید از افراط و تفریط دوری کنند،‌ مسایل شخصی خود را محور قرار ندهند.

در همین حال بشیر محمدی،‌ یکی دیگری از علمای برجسته‌ شیعه‌ی افغانستان با اشاره به موفقیت مبلغان گفت:«مبلغ موفق مبلغی‌ست که پیامش حقیقت داشته باشد، این حقایق را بیان کند، حق آن پیام ارایه شود، محتوای پیامش حق باشد، این یک عنوان کلی است. یک تفسیر بزرگی دارد که حقانیت یک پیام روی چه پایه‌هایی استوار است.»

آقای محمدی با بیان این‌که خطیب و مبلغ هر دو باید موفق باشند، خاطرنشان ساخت که مبلغ حقایق اسلام را باید درک کرده باشد، چرا که برای بیان حقیقت ضروری است.

این عالم دینی با بیان این مطلب گفت:«حادثه کربلا از شروع تا ختم تکرار دوباره‌ی همان حقیقت و همان پیامی است که رسول‌الله ارایه کرد. همان پیامی‌ست که پیامبر وظیفه داشت به مردم برساند، این تکرار همان است؛ منتها این‌بار عمل است. یک حرف پشت سرش عمل است. آن گفتاری، تبیین و تفهیم بود،‌ ولی حادثه عاشورا همان اصول اسلام است. توحیدمحوری، ایمان‌محوری، عرفان، عفت،‌استقلال،‌ شخصیت و رشد اوج جوهرهای انسانی است.»

او با بیان این‌که عزاداری برای امام حسین یعنی یک‌بار تکرار پیام عملی اسلام است، افزود که این به معنای استحکام حاکمیت اسلامی تلقی می‌شود؛ پرچم عزداری امام حسین وقتی برافراشته می‌شود، صاحب آن می‌گوید که این پیام را رسول‌الله گفته بود، این پیام را حسین تطبیق کرد.

او همچنان با اشاره به رویدادهای اخیر در ایام محرم از امارت اسلامی خواست که به زیردستانش تفهیم کند که شیعیان با تجلیل از عاشورا، یک بار دیگر درس پیامبر را تکرار می‌کنند؛ این به معنای اعلام موضع برابر یک جمعیت نیست، بلکه علیه یک اندیشه است.

با این حال سیدحسین عالمی بلخی، رییس مجمع محبان اهلبیت می‌گوید که تلاش‌هایی به راه افتاده تا روند تبلیغ در افغانستان مسلکی و تخصص شود.

به گفته‌ی عالمی بلخی، روند تخصصی‌شدن تبلیغ از یک سال گذشته بدین‌سو آغاز شده، دیدگاه و نظریات اکثر علما در این زمینه گرفته شده است.

او همچنان با اشاره به نقش حضرت زینب و امام‌سجاد در تبلیغ دین گفت که اگر پیام‌رسانی خانواده‌ی اهلبیت نمی‌بود، شاید ماندگاری قیام عاشورا تا امروز زنده نمی‌ماند.

 

Related Articles

Back to top button