افغانستاناقتصادی

وزارت خارجه افغانستان: هیات ایرانی دریافت که دریای هلمند آب کافی ندارد

بیان‌نیوز

وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست کابل در اعلامیه‌ای تایید کرده که هیات ایرانی چهار روز پیش جریان جریان آب در دستگاه سنجش آب دهراوود را مشاهده و مورد ارزیابی قرار داده است.

این وزارت روز یک‌شنبه(۲۲ اسد) اعلامیه داد که هیات تخنیکی جمهوری اسلامی ایران پس از اندازه‌گیری جریان آب، سال جاری را کم‌تر از سال نورمال آبی ارزیابی کرده است.«هیات ایرانی… سال جاری آبی را از اثر خشک‌سالی‌های مدهش ناشی از پدیده جهانی تغییر اقلیم به تداوم سال‌های گذشته به مراتب کم‌تر از سال نرمال آبی ارزیابی کرد.»

براساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه، هیات ایرانی دریافت که دریای هلمند دارای حداقل جریان آب بوده و معاونین آن از جمله موسی قلعه، ارغستان، ارغنداب و ترنک به صورت کامل خشکیده‌اند.

این وزارت گفته است:«براساس تحلیل آمار و ارقام جریان آب، به وضاحت می‌توان دریافت که هیچ نوع فعل و اراده‌ی انسانی در عدم تامین حق‌آبه‌ی ایران دخیل نیست، بلکه حالت مجبره باعث این امر گردیده است.»

وزارت خارجه در اعلامیه تاکید ورزیده که در صورت بارش باران، مساعد شدن شرایط مناسب، حق‌آبه‌ی ساکنان پایین‌دست دریای هلمند در ولایت نیمروز افغانستان و سیستان در جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

این درحالی است که حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل شب گذشته در مصاحبه با یک رسانه‌ی ایرانی موسوم به «آخرین خبر» گفته است که کارشناسان ایرانی برای اولین‌بار از ایستگاه سنجش آب در ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان بازدید کرده است.

آقای قمی همچنین گفته است که کارشناسان ایرانی در حال حاضر در کابل به‌سر می‌برند. او افزوده است: «بازدید انجام شده و باید بیایند گزارش شان را بدهند. انشاالله گزارش را بدهند، ببینیم برداشت متخصصین ما چیست؟»

با این حال، تا اکنون طرف ایرانی یافته‌های هیأت فنی آن کشور در مورد میزان جریان آب در دستگاه سنجش آب دهراوود را منتشر نکرده‌اند.

 

Related Articles

Back to top button