افغانستانامنیتامنیتی

افزایش بازداشت خبرنگاران؛ هشت خبرنگار از شش ولایت افغانستان بازداشت شده‌اند

بیان‌نیوز

هم‌زمان با دو سالگی تسلط امارت اسلامی، سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان از بازداشت هشت خبرنگار محلی در شش ولایت افغانستان ابراز نگرانی می‌کند.

این نهاد روز دوشنبه(۲۳ اسد) در اعلامیه‌ای گفته که هشت خبرنگار از ولایت‌های قندهار، ننگرهار، کنر، کندز، پکتیا و غزنی از سوی نیروهای امارت اسلامی بازداشت شده‌اند.

خبرنگاران بازداشت‌شده، عطاءالله عمر و وحیدالرحمان افغان‌مل از قندهار، فیرمحمد فقیرزوی و جان‌آغا صالح از ننگرهار، پرویز از کنر، حسیب حساس از کندز، حبیب‌الله سراب از پکتیا و سیدوحدت ابدالی از ولایت غزنی هستند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان، بازداشت این خبرنگاران را غیرقانونی دانسته و از مسوولان حکومت سرپرست می‌خواهد که در زمینه‌ی رهایی آن‌ها اقدام فوری کنند.

در اعلامیه‌ی این نهاد آمده است:«سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان از حکومت سرپرست جدا تقاضا دارد تا ضمن رهایی فوری این خبرنگاران از بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی جلوگیری نمایند تا آزادی بیان، آزادی کار خبرنگاری و گردش آزاد اطلاعات بیش از این صدمه نبیند.»

سازمان حمایت از خبرنگاران از نهادهای مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها در سراسر جهان خواسته که به‌خاطر رهایی خبرنگاران به گونه‌ی مسوولانه دادخواهی کنند و در عین حال،‌ فشارهای لازم دیپلماتیک را بر حکومت سرپرست کابل وارد نمایند تا صدای آزادی بیان بلند بماند.

حکومت سرپرست کابل و نیز مسوولان محلی در مورد بازداشت این خبرنگاران به گونه‌ی رسمی ابراز نظر نکرده‌اند.

 

Related Articles

Back to top button