اجتماعیافغانستانگزارش ویژه

خبرنگاری جرم نیست؛ «از وضعیت جسمی و روحی برادرم بی‌خبر هستیم»

بیان‌نیوز

اعضای خانواده‌ی حسیب حساس، خبرنگار رادیو سلام‌وطندار می‌گویند که مدت چهار روز می‌شود که در بند استخبارات است و از وضعیت روحی و جسمی او اطلاعی ندارند.

حسیب حساس، خبرنگار سلام‌وطندار در کندز

حکیم حساس برادر حسیب می‌گوید که در چهار روز گذشته، تلاش‌های زیادی را برای آزادی برادرش انجام داده است؛ با وجود وعده مقام‌های حکومت مرکزی، اما هنوز در بند نگهداشته‌اند.

او افزود:«دراین چند روز از وضعیت جسمی و روحی او بی‌خبر هستیم ونمی‌دانیم با وی چی برخوردی می‌شود ودر کجا وچگونه نفس می‌کشد.»

حکیم همچنان بیان می‌کند که نیروهای امنیتی اجازه‌ی صحبت و ملاقات را نمی‌دهند.

در همین حال، استخبارات حکومت سرپرست کابل در ولایت‌های ننگرهار، پکتیا و کندز، چهار خبرنگار محلی را بازداشت کرده‌اند.

مسوولان محلی حکومت در این ولایات تاهنوز دلیل بازداشت این خبرنگاران را روشن نساخته‌اند.

هم‌زمان با این، کمیته‌ی حفاظت از خبرنگاران از امارت اسلامی خواسته است که کارزار «بی‌امان ارعاب» رسانه‌ها را متوقف کنند و به وعده خود مبنی بر حمایت از خبرنگاران پای‌بند باشند.

به‌لیه یی، هماهنگ‌کننده‌ی برنامه آسیایی این کمیته امروز دوشنبه(۲۳ اسد) گفته که افغانستان با یکی از بزرگ‌ترین وضعیت‌ بحران بشری مواجه است، تشدید سرکوب رسانه‌ها،‌ این کشور را بیشتر منزوی می‌کند.

هماهنگ‌کننده کمیته‌ی حفاظت از خبرنگاران همچنان بیان کرده که دسترسی به اطلاعات موثق و قابل اعتماد می‌تواند به نجات جان و معیشت افراد در یک بحران کمک کند، اما سرکوب فزاینده طالبان بر رسانه‌ها برعکس عمل می‌کند.

گفتنی است، شماری از نهادهای رسانه‌ای با ابراز نگرانی از بازداشت خبرنگاران اعلام کرده‌اند که حکومت سرپرست خبرنگارانی‌که به ارتباط فعالیت‌های خبرنگاری بازداشت شده‌اند، را آزاد کنند و پرونده‌ی آن‌ها را از مجرای کمیسیون تخطی رسانه‌ای پی‌گیری شود.

 

Related Articles

Back to top button