افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

دکر به دختران افغانستان: ایالات متحده از وضعیت جاری زنان متاثر است

بیان‌نیوز

یک منبع به بیان‌نیوز می‌گوید که کرن دکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان در قطر، در یک نشست مجازی با شماری از دختران افغانستان در مورد وضعیت جاری زنان و دختران این کشور گفت‌وگو کرده است.

این نشست مجازی که روز دوشنبه(۲۳ اسد) برگزار شده بود، شارژدافیر سفارت امریکا با اشاره به ملاقات اخیر نمایندگان ایالات متحده با هیات امارت اسلامی در دوحه، گفته که لازم دانسته شد  تا واکنش‌های زنان و دختران به گونه‌ی شفاف در مورد این ملاقات دریافت گردد.

به گفته‌ی منبع، شارژدافیر سفارت امریکا ابتدا خاطرنشان کرد که ایالات متحده از وضعیت جاری افغانستان متاثر است و تلاش‌های بین‌المللی انجام شد تا وضعیت بهبود یابد و برای همین‌منظور، نماینده‌های واشنگتن جهت ملاقات با سران امارت اسلامی به دوحه فرستاده شد.

شما در مورد ملاقات ما با سران امارت اسلامی چه شنیدید و واکنش مردم چه بود؟ این نخستین پرسشی بود که شارژدافیر امریکا از یکی دختران افغان پرسیده است.

دختران افغان به این پرسش شارژدافیر ایالات متحده پاسخ داده که واکنش زنان و دختران منفی بود و بیشتر از هر زمان دیگری، این قشر آسیب‌پذیر افغانستان را خشم‌گین کرد و در عین حال، زنان و دختران به شعارهای حقوق بشری ایالات متحده و سازمان ملل‌متحد مشکوک شدند.

به گفته‌ی این منبع، زنان و دختران افغانستان با قبول سختی‌ها و دشواری‌ها، طی بیست سال گذشته آموزش دیدند، آگاه شدند و توان‌مندی‌های‌شان را به جهانیان نشان دادند؛ اما جامعه‌ی جهانی و امریکا در چنین شرایطی، از حمایت زنان و دختران شانه خالی کرد.

این منبع همچنان افزود که به خانم دکر واضح بیان گردید که دیگر زنان و دختران افغانستان به جامعه‌ی جهانی، امریکا و نهادهای حقوق بشری بی‌باور شده‌اند.

امروز پانزدهم اگست، مصادف است با دومین سال‌روز فروپاشی نظام جمهوری و تسلط مجدد امارت اسلامی بر افغانستان است.

با تسلط امارت اسلامی، ده‌ها فرمان جهت محدودسازی زنان و دختران افغانستان صادر شد که نخستین این فرمان، ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم بود.

 

Related Articles

Back to top button