افغانستانزنان و حقوق بشر

کسی مخالف آموزش دختران نیست

بیان‌نیوز

مساله آموزش و تحصیل دختران افغانستان، هم‌زمان با دو سالگی فروپاشی جمهوریت و تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی، امروز سه‌شنبه(۲۴ اسد) بار دیگر سرخط رسانه‌های افغانستان و جهان شد.

دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم، فقط چند هفته پس از تسلط امارت اسلامی از رفتن به مکاتب محروم شدند و همین‌طور دختران دانش‌جو پس از آن شامل این ممنوعیت شدند.

در دو سال گذشته و البته با فاصله‌ی اندکی، زنان و دختران با محدودیت‌های جدی مواجه شدند؛ پس از آموزش و تحصیل، زنان از کار کردن در دفاتر منع و همین‌طور ممنوعیت‌ها حتا به آرایشگاه‌های زنانه نیز رسید.

در این میان، آن‌چه که مقام‌های امارت اسلامی تمرکز داشتند، آموزش دختران بود. شماری از مقام‌های حکومت کنونی به‌وضوح بیان کردند که نظام کنونی مخالف آموزش دختران نیست.

صلاح‌الدین ایوبی، فرمانده ازبیک‌تبار امارت اسلامی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفت که کسی مخالف آموزش دختران نیست؛ این‌که مکاتب مسدود است، نیاز است تا فضای مناسبی برای دختران مهیا شود.

او افزود:«۹۹ درصد از رهبری امارت اسلامی خواستار بازگشایی مراکز آموزشی برای دختران هستند؛ اما ایجاد یک فضای اسلامی در کشوری‌که طی بیست سال گذشته همه‌ی زمینه‌ها به‌شمول فرهنگ آن مورد تهاجم بوده، زمان‌گیر است.»

این فرمانده امارت اسلامی تاکید ورزید که رهبری امارت اسلامی نسبت به هرکسی دیگری خواستار ادامه‌ی تحصیل زنان و دختران است.

در همین حال شیرمحمد استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه نیز در مصاحبه‌ای به آموزش دختران افغانستان تاکید کرد.

او خاطرنشان ساخت که آموزش حق طبیعی و شرعی دختران است و امارت اسلامی به آن تعهد دارد.

پیشتر از این، یک مقام وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی نیز گفته بود که دانشگاه‌های افغانستان آماده‌ی پذیرش دانش‌جویان دختر است؛ مشروط بر این‌که رهبری فرمان دهد.

پس از دو سال با وجود فشارهای بین‌المللی اما تاکنون حکومت سرپرست کابل در مورد چگونگی بازگشایی مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها به‌روی دختران تصمیم نگرفته است و معلوم هم نیست که چه زمانی این اتفاق می‌افتد.

عدم بازگشایی مکاتب به روی دختران، مشکلات اجتماعی را در میان دختران و زنان و حتا خانواده‌ها به وجود آورده است.

 

Related Articles

Back to top button