جهان

واشنگتن تلاش دارد که از فروش پهپادهای ایرانی به روسیه جلوگیری کند

بیان‌نیوز

در تازه‌ترین مورد، روزنامه «فایننشال‌ تایمز» گزارش داده که ایالات متحده در چارچوب تفاهم نانوشته اما گسترده، از ایران خواسته فروش پهپاد به روسیه را متوقف کند.

این گزارش به نقل از یک مقام ایرانی و منبعی دیگر اشاره کرده است، واشنگتن در حال فشار به تهران برای عدم ارسال پهپاد و قطعات این تسلیحات به مسکو است که هم اکنون روسیه علیه اوکراین از آن‌ها استفاده می‌کند.

این در حالی است که ایران و امریکا درصدد کاهش تنش‌ها و احیای مجدد مذاکرات اتمی هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، روز سه‌شنبه(۱۵ اگست) گفت که از هر اقدام ایران با هدف «کاهش تنش فزاینده‌ی اتمی» استقبال می‌کند.

فایننشال تایمز افزوده است که مذاکرات پیرامون پهپادهای ایرانی هم‌زمان با گفت‌وگوها درباره آزادی زندانیان امریکایی محبوس در ایران انجام شد.

ایران در جریان این گفت وگوها، چهار امریکایی را از زندان اوین به حبس خانگی منتقل کرد.

به گفته برخی منابع، ایران در قبال آزادسازی ۶ میلیارد دالر اموال بلوکه‌شده خود در کره جنوبی، پنج شهروند امریکایی را آزاد خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هفته‌ی گذشته گفت مقامات روسیه به تهران اطمینان داده‌اند که «در چارچوب همکاری‌های دفاعی موجود» هیچگاه از تجهیزات ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده نکنند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: «ایران در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیست.»

وزیر خارجه ایران با بیان این‌که مسکو همسایه‌ی مهمی برای تهران است، افزود که کشورش با شرق و غرب «در چارچوب منافع» خود ارتباط دارد.

کی‌یف و کشورهای غربی ایران را به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم می‌کنند.

 

Related Articles

Back to top button