افغانستاناقتصادی

مقام‌های ایرانی کم‌آبی در ایستگاه سنجش آب دهراوود را تایید کرده‌اند

بیان‌نیوز

مقام‌های ایران در اظهارات تازه‌ای،‌ گفته‌اند که کارشناسان ایرانی پس از بازدید از ایستگاه سنجش آب در دهراوود، میزان جریان آب در ماه اسد سال جاری، نسبت به همان ماه سال گذشته را کم‌آب گزارش داده‌اند.

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل از طریق شبکه‌ی ایکس اطلاع داده که بازدید هیات ایرانی از ایستگاه سنجش آب در دهراوود را پابندی طرف افغانستان و عمل به بخشی از مفاد معاهده‌ای ۱۳۵۱ دانسته است.

او افزوده است:«انتظار می‌رود که با استمرار در ارسال منظم ماهانه‌ی اطلاعات و شاخص‌های آب‌سنجی،‌بازدیدهای به موقع از این ایستگاه و تعیین دقیق میزان کم‌آبی و ترسالی هر سال،‌ مقدار حق‌آبه‌ی ایران از رودخانه‌ی هیرمند به درستی و با عدالت اندازه‌گیری و مطابق بند ب ماده‌ی سوم معاهده به طرف ایرانی تحویل شود.»

از سوی هم علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران می‌گوید که طبق بررسی‌های هیات ایرانی، خشک‌سالی در افغانستان جدی گزارش شده است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، خاطر نشان ساخته که اطلاعات تکمیلی را در این زمینه باید وزارت خارجه‌ی افغانستان ارایه کند.

وزیر نیروی ایران در مورد حق‌آبه‌ی آن کشور از رودخانه هلمند گفته است که «اخیرا همکاران ما بازدیدی از ایستگاه آب‌سنجی دهراوود هیرمند/هلمند انجام داده‌اند. این بازدید نشان داد که خشک‌سالی در افغانستان نیز جدی است».

محربیان گفته است:« اما به نسبت میزان بارشی که در کشور افغانستان شده، در منطقه‌ی حوضه‌ی آبریز هیرمند، ایران دارای سهم بوده و این سهم حق قانونی ما است که مطالبه می‌کنیم.»

موضوع حق‌آبه،‌ اخیرا تنش‌ها میان کابل – تهران را تشدید کرده است.

 

Related Articles

Back to top button