افغانستانزنان و حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر: امارت اسلامی فرماندهان محلی خود را از حملات انتقام‌جویانه منع نکرده است

بیان‌نیوز

لحظاتی پس از انتشار گزارش تازه‌ای معاونت دفتر سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) دیدبان حقوق بشر، اعلام کرده که این گزارش نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر کارمندان و نظامیان حکومت پیشین را تایید می‌کند.

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه(۳۱ اسد) در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشته که رهبران امارت اسلامی پس از قدرت گرفتن در افغانستان، عفو عمومی اعلام کرد، اما این امر، فرماندهان محلی را از انجام حملات انتقام‌جویانه منع نکرده است.

او در ادامه نوشته است: «مسوولیت جلوگیری از کشتار بیشتر، پاسخ‌گویی عاملان و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان بر دوش رهبری طالبان است.»

با این حال، یوناما در گزارش تازه‌ی خود آمار داده که پس از تسلط امارت اسلامی، حدود ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشر کارمندان و نظامیان حکومت پیشین نقض شده و در این میان، ۲۱۸ مورد قتل غیرقانونی صورت گرفته است.

اما این گزارش یوناما از سوی سخنگوی امارت اسلامی به شدت رد شد.

ذبیح‌الله مجاهد، در واکنش به این گزارش گفته که عفو عمومی به‌طور عمومی عمل شده و خلاف آن ثابت نشده است.

سخنگوی امارت اسلامی یوناما را متهم به تلاش به انجام پروپاگندا کرده و گفته است که «بعضی از بخش‌ها در چوکات ملل متحد به‌جای این‌که واقعیت‌های عینی افغانستان را درک نموده و انکشافات مثبت را مشاهده نمایند، همواره دنبال نقاط منفی می‌باشند.

Related Articles

Back to top button