جهان

فرمانده نیروی هوایی روسیه برکنار شد

بیان‌نیوز

پس از برکناری ناگهانی جنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروی هوایی روسیه از سمت خود، سرنوشت این فرمانده که ماه‌ها پیش در جریان کودتای نافرجام گروه نظامی «واگنر» بر سر زبان‌ها افتاده بود، در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

به گزارش بخش فارسی العربیه، در حالی که همه نگاه‌ها به سمت سرنوشت آینده این جنرال معطوف شده است، خبرگزاری «ریا نووستی»، از منابع آگاه خود گزارش داد که سوروویکین پس از انتصاب به سمت دیگری در مرخصی کوتاه مدت به سر می‌برد.

این خبرگزاری اما هیچ اشاره‌ای به سمت جدید این جنرال روسی نکرد.

این خبرگزاری همچنان فاش کرد که جنرال ویکتور اوزالوف که پیشتر از سمت فرماندهی نیروهای هوافضای روسیه برکنار شده بود در تصمیمی ظاهرا عجیب به عنوان فرمانده موقت هوافضای روسیه منصوب شد.

رییس ستاد کل نیروهای هوافضای روسیه

جنرال ویکتور اوزالوف زمانی که سوروویکین فرماندهی عملیات نظامی روسیه در اوکراین را بر عهده داشت، او فرماندهی کل نیروی هوافضایی این کشور را برعهده داشت.

سرگئی سوروویکین در اکتبر 2017 سمت فرماندهی نیروی هوایی را برعهده داشت و پیش از آن فرماندهی گروه روسی در سوریه و منطقه نظامی شرق روسیه را برعهده داشت.

او در اکتبر سال 2022 به فرماندهی نیروهای روسیه در اوکراین منصوب شد و در جنوری سال جاری (2023) معاون فرمانده نیروهای شرکت کننده در نبردها در خاک اوکراین شد.

نقش مبهم

با این حال، ابهاماتی پیرامون نام این جنرال در جریان کودتای نافرجام در جولای گذشته توسط «واگنر» وجود داشت، به ویژه این‌که او ابتدا سکوت کرد، سپس شایعاتی مبنی بر دستگیری یا برکناری وی منتشر شد، قبل از اینکه مسکو رسما این موضوع را تکذیب کرده و بر رفتن او به مرخصی کوتاه مدت تاکید کند.

در حالی که مقامات آمریکایی ترجیح دادند که این فرمانده روسی قبلا از برنامه‌های یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر برای شورش علیه مسکو اطلاع داشته است.

حمایت پریگوژین از سوروویکین او را در کانون توجه قرار داد و سوالات زیادی را درباره او ایجاد کرد، به ویژه از آن‌جایی که فرمانده واگنر قبل از شورش به وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش حمله کرده بود.

Related Articles

Back to top button