اجتماعیافغانستان

زندانی‌شدن ۱۳ خبرنگار به‌شمول یک عکاس ایرانی طی دو هفته

بیان‌نیوز

اخیرا گزارش شده است که نیروهای امارت اسلامی، ۱۳ خبرنگار به‌شمول یک عکاس ایرانی را در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله کابل بازداشت و زندانی کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که محمدحسین ولایتی، عکاس این خبرگزاری در اوایل هفته‌ی جاری و هنگام بازگشت به ایران، از میدان هوایی کابل بازداشت شده است.

به گفته‌ی این خبرگزاری، نیروهای امنیتی بدون هیچ‌گونه وضاحتی، عکاس تسنیم را بازداشت کرده که تلاش‌های دیپلماتیک برای رهایی او به راه افتاده است.

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل نیز گفته که موضوع بازداشت عکاس خبرگزاری تسنیم را از طریق وزارت خارجه‌ی افغانستان پی‌گیری می‌کند و تلاش‌هایی در این زمینه آغاز شده است.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی می‌گوید که با بازداشت عکاس ایرانی، شمار خبرنگاران بازداشت‌شده طی دو هفته‌ی اخیر به ۱۳ نفر می‌رسد.

این نهاد رسانه‌ای از مقام‌های حکومت سرپرست کابل خواسته که به روند بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها پایان دهند.

به گفته‌ی این مرکز، در دو هفته گذشته دست‌کم ۱۱ خبرنگار در مناطق مختلف کشور بازداشت شده‌اند که از جمله آنان نُه نفر همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

گفتنی است، مسوولان حکومت سرپرست کابل گفته‌اند که تعدادی از خبرنگاران به اتهام همکاری با رسانه‌های تبعیدی‌که علیه سیاست‌های نظام کنونی نشرات دارند، بازداشت شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد به رسانه‌های افغانستان گفته که خبرنگاران پس از بررسی پرونده‌های‌شان، از بند رها خواهند شد.

 

 

Related Articles

Back to top button