جهان

شش کشور از جمله ایران و عربستان عضو گروه بریکس شدند

بیان‌نیوز

نشست گروه بریکس که به تازگی در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شده است، سران این گروه با عضویت شش کشور از جمله ایران و عربستان سعودی موافقت کردند.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، با این اقدام جدید رهبران بریکس، کشورهای ایران، عربستان، امارات متحده‌ی عربی، آرجنتاین، مصر و اتیوپیا از جنوری سال آینده‌ی میلادی به گونه‌ی رسمی عضو خواهند شد.

هم‌اکنون کشورهای چین، هند، روسیه و برازیل عضو اصلی گروه بریکس هستند و طبق گزارش‌ها، ۴۰ درصد از جمعیت جهان در کشورهای عضو بریکس زندگی می‌کنند.

افزون براین، اعضای اصلی بریکس از قدرت‌های بزرگ اقتصاد جهان هستند و این امر، احتمالا روی اقتصاد کشورهای غربی تاثیر خواهد گذاشت.
از سوی هم، حسین‌امیر عبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در پیامی در شبکه‌ی ایکس، عضویت تهران را در این گروه دست‌آورد مهمی خوانده است.

او نوشته است: «موفقیت بزرگ برای پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس، علاوه بر تقویت چندجانبه‌گرایی، می‌تواند زمینه‌ تعقیب اهداف و توسعه دیگر راهبردهای کلان دولت در اجرای دیپلماسی پویا را فراهم سازد.»

گفتنی است، با یارگیری‌های جدید، گروه بریکس رقیب اصلی گروه هفت که بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی جهان به رهبری امریکا هستند، شناخته می‌شود.

Related Articles

Back to top button