افغانستانسیاسی

نخست‌وزیر قطر: عدم توافق با طالبان آشوب‌ بزرگ‌تری ایجاد می‌کند

بیان‌نیوز

به‌دنبال دو سالگی تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان و اظهارات تندوتیز مخالفان سیاسی، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر نسبت به بی‌توجهی جامعه‌ی جهانی، هشدار می‌دهد که عدم توافق با حکومت سرپرست کابل، آشوب بزرگ‌تری بر پا خواهد کرد.

او که در انستیتوت بین‌المللی مطالعات استراتژیک سخنرانی می‌کرد، افزوده که پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی، جامعه‌ی بین‌المللی یک نقشه‌ی راه دقیق برای آینده‌ افغانستان وجود نداشته است.

این مقام ارشد قطر همچنان اظهار کرده که از زمان خروج نیروهای امریکا از افغانستان، دوحه با گونه‌ی دوامدار با حکومت سرپرست کابل، مقام‌های امریکایی و ناتو و نیز با گروه‌های مختلفی به ارتباط بوده است.

از زمان حاکمیت مجدد امارت اسلامی بر افغانستان دو سال می‌گذرد و طی این مدت، گروه‌های مختلف مردمی از ارایه‌ی خدمات حکومت سرپرست کابل قدردانی و نسبت به تامین امنیت عمومی خوش‌بین شده‌اند.

اما در عین حال، مخالفان سیاسی نظام کنونی، اظهارات متفاوتی را مطرح کرده و خواستار گفت‌وگو و مذاکره با مقام‌های امارت اسلامی شده‌اند.

از جانب دیگر، به تازگی شورای امنیت سازمان ملل‌متحد اوضاع امنیتی و چگونگی فعالیت‌های داعش در افغانستان را مورد بحث قرار داده و این سازمان در گزارش تازه‌ی خود گفته که درحال حاضر تعداد خانواده‌های داعش در این کشور بین چهار الی شش هزار نفر تخمین شده است.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل آمده است:«شاخه خراسان داعش، توانایی‌های عملیاتی خود را در داخل افغانستان افزایش داده است. به‌طوری‌که تعداد کل جنگ‌جویان و اعضای خانواده‌های این گروه بین چهار الی شش هزار نفر در افغانستان تخمین زده می‌شود که نسبت به گزارش‌های قبلی، افزایش را نشان می‌دهد. کشورهای عضو همچنان نگرانی‌های فزاینده‌ای را در مورد توانایی‌های شاخه خراسان داعش در خارج از افغانستان گزارش کرده‌اند.»

مسوولان حکومت سرپرست کابل تاکنون در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده است.

 

Related Articles

Back to top button