اجتماعیافغانستان

بزرگ‌ترین کارخانه‌ی داروسازی با هزینه ۵۰ میلیون دالر در کابل افتتاح شد

بیان‌نیوز

یک کارخانه‌ی داروسازی به‌نام «سنوفارما» با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دالر در کابل افتتاح گردید و این کارخانه با شراکت ۷۰ سرمایه‌گذار برای شش سال آینده تاسیس شده است.

این کارخانه‌ی داروسازی روز پنج‌شنبه(۱۶ سنبله) با حضور مقام‌های حکومت سرپرست کابل، سکتورهای خصوصی و شرکت‌های داروسازی رسما افتتاح شد.

محمدسعید صدیق، رییس کارخانه‌ی داروسازی سنوفارما در مراسم افتتاحیه گفت که در این کارخانه روزانه حدود پنج میلیون قرص، دو میلیون و ۲۰۰ هزار کپسول و ۱۰۰ هزار بطری شربت تولید خواهد شد.

صدیق افزود: «ما در این‌جا استاندارد تولید بسیار بالایی داریم و برای افراد زیادی‌که ۹۰ درصد آن‌ها شهروندان افغانستان هستند، اشتغال ایجاد کرده‌ایم و این چیز خوبی است.»

رییس عمومی شرکت تولیدی سنوفارما بیان کرد که در بیست سال گذشته شرکت‌ها دوای بی‌کیفیت را از کشورهای دیگر وارد می‌کردند و این به شرکت‌های تولیدی داخلی مضر تمام شده بود.

از سوی هم عبدالباری عمر، رییس اداره‌ی ملی دوا و غذا در حکومت در این مراسم طی سخنان تاکید ورزید که امارت اسلامی از تولیدات داخلی حمایت می‌کند.

به گفته‌ی عمر، بازرگانان به‌جای واردات محصولات خارجی، سرمایه‌های‌شان را در داخل کشور روی تولیدات داخلی و احیای فابریکه‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کنند.

او خاطرنشان ساخت که امارت اسلامی مبارزه‌ی جدی را علیه فساد آغاز کرده و تا حدود ریشه‌کن شده است و این امر می‌تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری را فراهم نماید.

رییس این اداره همچنان با بیان این‌که استقلالیت اقتصادی افغانستان با حمایت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌دست می‌آید، تصریح کرد که باید از واردات داروهای بی‌کیفیت جلوگیری صورت گیرد.

در همین حال، رییس اتاق‌های معادن و صنایع افغانستان از تولیدکنندگان خواست که محصولات‌شان را با معیارهای بین‌المللی عیار نمایند.

شیرباز کمین‌زاده افزود که از دو میلیارد دالر واردات، یک میلیارد آن هزینه واردات دارو می‌شود و ایجاب می‌کند که در این عرصه توجه جدی صورت گیرد تا افغانستان در بخش دارو به خودکفایی برسد.

کمین‌زاده همچنان نقش شهروندان افغانستان را در موفقیت این امر حیاتی دانسته و تاکید ورزید که شهروندان باید از داروهای داخلی استفاده کنند تا سطح تولیدات داخلی رشد کند و اقتصاد کشور بهبود یابد.

گفتنی است، کارخانه تولیدی سنوفارما طی شش سال آینده بیش از ۲۰ قلم دوا در داخل کشور تولید خواهد کرد و طبق اظهارات مسوولان این شرکت، داروهای تولیدی با معیارهای بین‌المللی آماده خواهند بود.

Related Articles

Back to top button