افغانستانزنان و حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر: نقض حقوق زنان از سوی طالبان توجه جهانی را جلب کرده است

بیان‌نیوز

دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه‌ای که امروز جمعه(۱۷ سنبله) منتشر شده، از نقض سیستماتیک حقوق زنان و دختران افغانستان انتقاد کرده و خواستار پاسخ‌گویی شده است.

بربنیاد این گزارش، امارت اسلامی پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌ها و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را علیه زنان و دختران این کشور وضع کرده و آن‌ها را از حقوق اساسی‌شان محروم کرده‌اند.

الیزابت ایونسون، مدیر بخش عدالت جهانی در دیدبان حقوق بشر در این گزارش گفته است: «انکار ظالمانه‌ و سیستماتیک حقوق اولیه زنان و دختران از سوی طالبان برای حذف آن‌ها از زندگی عمومی،‌ توجه جهانی را جلب کرده است. حمایت دولت‌های ذی‌ربط نیاز است تا رهبران مسوول طالبان به عدالت کشانیده شوند.»

این سازمان همچنان در گزارش خود تصریح کرده که تحقیقات انجام‌شده پس از پانزدهم اگست ۲۰۲۱ میلادی، نشان‌ می‌دهد که زنان و دختران به‌دلیل جنسیت‌شان با دستورهای کتبی مورد بی‌عدالتی قرار گرفته‌اند.

گزارش می‌افزاید که این فرامین محدودیت‌های شدیدی بر آزادی گشت و گذار، آزادی بیان و آزادی اجتماعات زنان و دختران وضع کرده اند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که امارت اسلامی با صدور فرمان‌های حق آموزش متوسطه و عالی و کار در تقریبا همه مشاغل را ممنوع کرده و زمینه بازداشت‌های خودسرانه و نقض آزادی‌های زنان و دختران را مهیا ساخته اند.

دیدبان حقوق بشر از مقام‌های حکومت سرپرست کابل خواسته است که محدودیت‌ها از سد راه زنان و دختران این کشور را بردارند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، حکومت سرپرست کابل طی دو سال گذشته نزدیک به ۵۰ فرمان و دستور را جهت محدودسازی زنان و دختران افغانستان صادر کرده است.

منع آموزش دختران و منع کار زنان در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی، از مهم‌ترین این محدودیت‌ها شمرده می‌شوند.

 

Related Articles

Back to top button