اجتماعیافغانستان

گزارش سازمان ملل: تولید «مت آمفتامین» از افغانستان درحال افزایش است

بیان‌نیوز

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل‌متحد، روز یک‌شنبه(۱۹ سنبله) گزارش ۶۰ صفحه‌ای را تحت عنوان «درک تولید غیرقانونی مت آمفتامین در افغانستان» منتشر کرد و در این گزارش از افزایش تولید آن نگران‌کننده خوانده شده است.

مت ‌آمفتامین یک نوع داروی محرک به شدت اعتیادآور است که روی دستگاه عصبی مرکزی اثر می‌گذارد.

در این گزارش آمده که قاچاق این نوع موادمخدر از افغانستان و کشورهای همسایه‌ی آن به سرعت درحال افزایش می‌باشد.

طبق گزارش این نهاد، قاچاق مت آمفتامین از افغانستان طی پنج سال اخیر ۱۲ درصد افزایش یافته است.

بربنیاد آمارهای گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر سازمان ملل، مقدار مت آمفتامین کشف‌شده کم‌تر از ۱۰۰ کیلوگرام در سال ۲۰۱۹ میلادی به دو هزار و ۷۰۰ کیلوگرام در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که در داخل افغانستان، مقدار مت‌آمفتامین کشف‌شده از کم‌تر از ۱۰۰ کیلوگرام در سال ۲۰۱۹، به دو هزار و ۷۰۰ کیلوگرام در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است که نشانه‌دهنده‌ی افزایش سریع آن است.

این نهاد گفته است که تولید غیرقانونی مت‌آمفتامین در افغانستان یک تهدید فزاینده است و تا اکنون این نوع مواد مخدر با منشأ افغانستانی در نقاط مختلف جهان همانند اتحادیه اروپا، خاورمیانه، جنوب‌شرق آسیا و شرق آفریقا کشف شده است.

در این گزارش آمده است که افزایش شدید کشف مت‌آمفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه‌ی آن نشان می‌دهد که قاچاق این نوع مواد مخدر به سرعت در حال گسترش است و بازار‌های غیرقانونی مواد مخدر را که به‌طور سنتی بر قاچاق مواد افیونی از افغانستان متمرکز است، تغییر می‌دهد.

مسوولان حکومت سرپرست کابل تاکنون در مورد این گزارش واکنش نشان نداده است.

با این حال، اخیرا نهادهای بین‌المللی در تحقیقات‌شان نشان دادند که پس از تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، کشت و تولید موادمخدر در این کشور به شدت کاهش یافته است.

Related Articles

Back to top button