افغانستانزنان و حقوق بشر

اعتصاب غذایی فعالان زن علیه سیاست‌های امارت اسلامی گسترده‌تر می‌شود

بیان‌نیوز

سکینه ادیب

پس از اعتصاب غذایی تمنا پریانی، از فعالان حقوق زن در شهر کلن آلمان، شمار دیگری از زنان و دختران در کشورهای ناروی، پاکستان و افغانستان در حمایت از تمنا دست به اعتصاب غذایی زده‌اند.

شماری از دختران مقابل پارلمان ناروی و پاکستان از یک هفته بدین‌سو به اعتصاب غذایی دوازده‌روزه روی آورده‌اند و آن‌ها از جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که آپارتاید جنسیتی را به رسمیت بشناسند.

علاوه براین، اعضای جنبش زنان افغانستان در ولایت‌های تخار و بدخشان در شمال افغانستان از دو روز بدین‌سو اعتصاب غذا کرده‌اند.

دختران معترض در افغانستان که اخیرا در اعتراض به سیاست‌های نظام کنونی اعتصاب کرده‌اند، می‌گویند تا زمانی‌که جامعه‌ی جهانی به خواسته‌های زنان توجه نکند، به اعتصاب همچنان ادامه خواهند داد.

در بیانیه این دختران آمده است: «دو سال است که ما زیر شکنجه، رنج و خشونت قرار داریم. زنان افغانستان به‌خاطر جنسیت‌شان از حقوق انسانی‌شان محروم هستند.»

هم‌زمان با این، شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد امروز دوشنبه(۲۰ سنبله) نشستی را در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان برگزار کرد و در این نشست، ریچارد بنت گزارشگر ویژه‌ی این سازمان و برخی دیگری از اشتراک‌کنندگان از وضعیت زنان و دختران افغانستان ابراز نگرانی کردند.

سفیر ترکیه در این شورا افزوده که محروم کردن زنان و دختران از آموزش و اشتغال، وضعیت اجتماعی و اقتصادی افغانستان را در بلندمدت بدتر خواهد کرد و این ممنوعیت‌های آموزشی البته با خواسته‌های مردم افغانستان و زنان این کشور در مغایرت قرار دارد.

به گفته‌ی او، ترکیه از طریق تعامل خود با حکومت سرپرست کابل تلاش می‌کند تا مروج حقوق بشر و راه‌هایی برای شرکت زنان در حیات اجتماعی و اقتصادی افغانستان باشند.

هم‌زمان با برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد در جنوا، گروهی از دختران معترض در مقابل ساختمان برگزاری این نشست تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

Related Articles

Back to top button