افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

تمرکز شورای حقوق بشر سازمان ملل بر اوضاع حقوق بشری افغانستان

نمایندگان ایالات متحده، امارات متحده‌ی عربی، ترکیه و پاکستان از اوضاع حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی کردند و تاکید ورزیدند که آینده‌ی بهتر این کشور به مشارکت فعال زنان و دختران بستگی دارد.

این دور نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد از روز گذشته(۲۰ سنبله) بدین‌سو در جنوا برگزار شده است.

میشل تیلور، نماینده‌ی دایمی ایالات متحده در این شورا گفته که واشنگتن و کشورهای جهان، امارت اسلامی را تا زمانی‌که سیاست‌های خود را در قبال زنان تغییر ندهد، به‌رسمیت نخواهند شناخت.

او طی سخنانی در این شورا صریح بیان کرد که آینده‌ی افغانستان به مشارکت فراگیر همه‌ی افغان‌ها در جامعه و اقتصاد از جمله زنان و دختران این کشور بستگی دارد.

در همین حال لبنا قسیم، معاون نماینده‌ی دایمی امارات متحده عربی در شورای حقوق بشر سازمان در سخنانی به ممنوعیت‌های آموزشی علیه دختران و محدودیت‌ها بر سد راه زنان در افغانستان اشاره کرد.

او افزود که در این اواخر هیچ‌گونه تغییری از جانب حکومت سرپرست کابل دیده نمی‌شود.

وی خاطرنشان ساخت که چالش‌های حقوق بشری کنونی، اثرهای منفی بر آینده‌ی افغانستان خواهد گذاشت.

از سوی هم، نماینده‌ی پاکستان در این شورا نیز از محدودیت‌های جاری علیه زنان و دختران افغانستان انتقاد کرد و او از امارت اسلامی خواست که به حقوق و آزادی‌های تمامی شهروندان این کشور احترام کند.

دومین‌بار است که طی دو سال گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد با تمرکز روی اوضاع حقوق بشری افغانستان نشست ویژه برگزار می‌کند.

اما مسوولان حکومت سرپرست کابل همواره نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر در افغانستان را رد می‌کنند و می‌گویند که طبق قوانین اسلامی، حقوق همه‌گان به گونه‌ی یک‌سان تامین است.

مسوولان حکومتی همچنان اخیرا اعلام کرده بودند که ممنوعیت‌های آموزشی در دستور کار حکومت قرار دارد و با فراهم‌شدن زمینه‌ی آن، مکاتب دوباره بازگشایی خواهند شد.

 

Related Articles

Back to top button