افغانستانفرهنگیگزارش ویژه

آرزوهای ناتمام سید عارف؛ ماجرای قتل او چه بود؟

بیان‌نیوز

سیدمحمد رقیب فیاض

سیدعارف تکوین، فلم‌ساز و بازیگر تئاتر در هفتم سپتامبر ماه جاری میلادی توسط هم‌اتاقی‌اش در شهر فلورانس ایتالیا به قتل رسید و ماجرای قتل او آوازه‌ی شبکه‌های اجتماعی و سرخط رسانه‌های بین‌المللی شد.

خبرنگار بیان‌نیوز با پی‌گیری این قتل و چگونگی آن که سوالات زیادی را ایجاد کرده، به سراغ نزدیکان آقای تکوین رفته است تا حقایق را به گونه‌ی دقیق و بی‌طرفانه بازتاب دهد.

در مورد این رویداد داستان‌های متفاوتی روایت شده است؛ اما بیشتر این روایت‌ها این است که عارف توسط هم‌اتاقی‌اش به‌نام فرهاد پژواک، به قتل رسیده است.

گفته می‌شود که عارف و پژواک اختلاف عقیده داشته‌اند. در جریان این بحث‌ها، هر دو به مشاجره پرداخته‌اند و سرانجام، پژواک با سلاح سرد(چاقو) به عارف حمله کرده و او را به قتل می‌رساند، اما بیان‌نیوز این روایت‌ را به گونه‌ی دقیق تایید کرده نمی‌تواند.

قبل از پرداختن به اصل موضوع، لازم است تا دانسته می‌شود که آقای تکوین چه کسی بود و چه دست‌آوردهایی در عرصه‌ی هنری داشت.

سید عارف، فعالیت‌های هنری خود را از بدو ورود به دانشگاه شروع کرد. او در سال ۱۳۹۱ از دانشکده‌ی هنرهای زیبا از دانشگاه کابل فارغ شده بود. افزون براین، سید عارف اولین جایزه‌ هنری‌اش را در سال ۲۰۱۴ میلادی از جشنواره‌ی بین‌المللی وینز ایتالیا دریافت کرد و پس از آن در سال ۲۰۱۸ میلادی جایزه‌ی عکاسی سازمان آلمانی(GIZ) در افغانستان را به‌دست آورد.

در کنار این دست‌آوردها، او همچنان در سال ۲۰۱۹ میلای جایزه‌ی بهترین فیلم کوتاه از طرف سازمان ملل‌متحد را نیز دریافت نمود.

سیدعارف تکوین همراه حسین رضایی و دوست ایتالیایی‌اش

با این حال حسین رضایی، از نزدیکان و هم‌اتاقی سیدعارف تکوین به بیان‌نیوز می‌گوید که در ایتالیا باهم آشنا شدند، لحظاتی‌که کابل سقوط کرده و افغان‌های آسیب‌پذیر به ایتالیا تخلیه می‌شدند.«با سید عارف، پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان در ایتالیا آشنا شدم. در اوایل مدت دو هفته را در هوتلی در روم در قرنطینه بودیم. پس از دو هفته، وقتی پولیس ایتالیا افراد تازه‌وارد را از افغانستان به شهرهای مختلف انتقال دادند؛ من سید عارف و تعداد دیگر را به شهر پروجا در مرکز ایتالیا انتقال دادند.»

حسین رضایی می‌گوید که سید عارف، روز پنج‌شنبه(۷ سپتامبر) بعد از ظهر توسط شخصی به‌نام فرهاد پژواک در کمپ پناهجویان در شهر فلورانس به قتل رسید و قاتل سپس خودش خودکشی می‌کند.

به گفته‌ی رضایی، در مورد این قتل انگیزه و دلایل قتل، گزارش‌های اولیه به نکات مختلفی اشاره دارد: مشاجره لفظی‌که بعدا منجر به قتل سید عارف شد، هرچه باشد نمی‌تواند مجوز قتل باشد.

او افزود که تحقیقات پولیس هنوزهم جریان دارد و آن‌ها(مقامات پولیس ایتالیا) یافته‌های تحقیق را با مسوولان کمپ مهاجرین در میان خواهند گذاشت.

آرزوهای ناتمام

حسین رضایی می‌گوید: «من و سید عارف، مدت ده ماه به‌خاطر مصاحبه و سایر گام‌های اولیه روند پناهندگی در انتظار ماندیم. از آن‌جایی‌که زبان ایتالیایی برای همه‌ی ما جدید بود و عارف انگلیسی‌هم بلدیت نداشت، از من چندین بار خواست که با مسوولان کمپ صحبت کنم و از این طریق باهم بیشتر آشنا شدیم.»

فلم مناره‌های باکره

رضایی همچنان از شب‌های باهمی روایت می‌کند که سید عارف همیشه دست‌آوردهای هنری‌اش را به نمایش می‌گذاشت.«از کارهای خود در بامیان برایم می‌گفت. عکس‌های خود را برایم نشان داد. گفت چند تا فلم کوتاه هم ساخته است. یکی از شب‌ها یکی از فلم‌هایش را باهم دیدیم. عنوان فلم‌اش«مناره‌های باکره» بود. مدتی‌که در شهر پروجا بودیم، آشنایی ما هر روز بیشتر می‌شد. همیشه از فلم، هنر، عکس و تئاتر صحبت می‌کرد.»

به گفته‌ی رضایی، نهادهای ایتالیایی پس از آگاه شدن از فعالیت‌های هنری سید عارف، مجموعه‌ای از عکس‌های هنری‌اش را چاپ و روی دیوارهای دفترشان نصب کردند و در برخی نمایشگاه‌ها نیز از تصاویر هنری او استفاده نمودند.

فلم مناره‌های باکره

مهم‌ترین اثر سینمایی سیدعارف تکوین «فلم مناره‌های باکره» است که در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی رونمایی و در اختیار مخاطبانش قرار گرفت.

رونمایی این فلم سید عارف مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد و علاوه براین، در شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب هزاران بیننده داشته است.

 

Related Articles

Back to top button