افغانستانزنان و حقوق بشر

دو سالگی ممنوعیت آموزش دختران؛ «دختر بودن در افغانستان خیلی سخت است»

بیان‌نیوز

هم‌زمان با دو سالگی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، شماری از دختران دانش‌آموز به بیان‌نیوز می‌گویند که یاس و ناامیدی با گذشت هر روز در میان دختران فراگیر می‌شوند.

گزارشگر: سکینه ادیب

حکومت سرپرست کابل در هفدهم سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی، درست پس از چند ماه حاکمیت دوباره، دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم را ممنوع کرد.

هرچند مسوولان حکومت همواره اعلام کرده‌اند که مخالف آموزش دختران نیستند و در صدد تامین محیط مصون برای دختران هستند، اما مشخص نیست که چه زمانی درب مکاتب به‌روی دختران بازگشایی می‌شوند.

شماری از دختران دانش‌آموز به بیان‌نیوز می‌گویند که در اوایل انتظار بازگشایی مکتب را داشتند، اما با گذشت دو سال، یاس و ناامیدی میان دختران شدت گرفته و همه‌ی دختران از رفتن دوباره به مکاتب ناامید شده‌اند.

زلفیه کاظمی، یکی از دختران دانش‌آموز می‌گوید: «بسته شدن مکاتب به‌روی دختران تاثیر بدی داشت، این‌که تمام دختران ناامید شدند. مکتب مرحله ابتدایی برای ورود به جامعه است، درس بخوانند و دانشگاه بروند و به جایی برسند. ولی مکتب بسته شد و از این‌که آینده‌ی تمام دختران چه می‌شود،‌ نمی‌دانم. خیلی سخت است به‌خاطر این‌که دختر هستی و نباید مکتب بروید.»

به گفته‌ی زلفیه، زنان نیم جامعه‌ی افغانستان شکل می‌دهد،‌ ولی این‌که امارت اسلامی اجازه‌ی درس‌خواندن نمی‌دهد، فکر می‌کنم که برای آینده‌ی افغانستان و نسل بعدی این کشور عواقب بدی خواهد داشت، زیرا این زنان است که نسل بعدی را تربیه و آموزش می‌دهد.

زلفیه دانش‌آموز صنف یازدهم

او مشخصا از امارت اسلامی توقع دارد که به عنوان یک دولت، مسوولیت دارد تا اجازه دهد که تمام دختران دوباره به محیط آموزشی بازگردند و برای ادامه‌ی تحصیلات عالی تلاش نمایند.

زلفیه با بیان این‌که دختران افغانستان مملو از استعداد و توانایی هستند، از رهبران جهان خواست که بورسیه‌هایی را برای ادامه‌ی تحصیل دختران تخصیص دهند.

از سوی هم زهرا، یکی دیگری از دانش‌آموزان دختر می‌گوید که ادامه‌ی مسدودشدن مکاتب دخترانه، خانواده‌ها را به شدت نگران کرده است و برای همین، بزرگان خانواده امکانات درس خواندن را در خانه‌ها فراهم کرده‌اند.

زهرا دانش‌آموز صنف یازدهم

او می‌گوید که پدران و مادران خانواده‌ها به امید این‌که ممکن است زودتر درب مکاتب باز شود، از قبیل کتاب و نوارهای تصویری آموزشی فراهم کرده‌اند تا دختران خانواده‌ها از ادامه‌ی درس‌ها عقب نمانند.

زهرا باور دارد که ممنوعیت آموزش دختران آسیب جدی را به جامعه‌ی افغانستان وارد خواهد کرد و جبران آن برای مسوولان مربوطه سخت خواهد بود.

ممنوعیت آموزش دختران با این‌که واکنش‌های شدید بین‌المللی را به همراه داشت، اما حکومت سرپرست کابل به این واکنش‌ها و فشارهای جامعه‌ی جهانی تن نداده است.

تاهنوز مشخص نشده که چه زمانی درب مکاتب به‌روی دختران دانش‌آموز بازگشایی می‌شوند.

Related Articles

Back to top button