افغانستانگزارش ویژه

افغانستان و سخنرانی تشریفاتی رهبران جهان در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

بیان‌نیوز

سیدمحمد رقیب فیاض

هفتادوهشتمین دور مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد از دو روز بدین‌سو با حضور رهبران جهان در شهر نیویارک درحال برگزاری است و در این نشست، شماری از رهبران جهان در مورد اوضاع جاری افغانستان اشاره کردند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده نخستین سخنران هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد بود؛ او پیرامون تحولات بین‌المللی صحبت کرد، اما در مورد وضعیت افغانستان هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرد.

با این حال امیر قطر، رییس‌جمهوری ترکیه، رییس‌جمهوری ایران، رییس‌جمهوری اوزبیکستان، وزیرخارجه‌ی کانادا، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان و شمار دیگری از رهبران سیاسی کشورها در سخنانی به اوضاع جاری افغانستان پرداختند.

تمیم بن احمد آل ثانی، امیر قطر در این نشست افزود که به هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی برای اطمینان از اجرای تعهد به توافق‌نامه دوحه ادامه می‌دهد تا مانع بازگشت افغانستان به سوی بحران بشری و مانع پناهگاه امن برای گروه‌های هراس‌افگن شود.

او به وضوح بیان کرد که دوحه تلاش می‌کند تا مردم افغانستان از پشتیبانی و کمک‌های بین‌المللی، حقوق بشر به‌ویژه حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان برای تحصیل و کار برخوردار شوند.

امیر قطر گفت: «در افغانستان هم خواستار گفت‌وگو هستیم، تحت حمایت سازمان ملل. خواستار هستیم که دولت موقت پای‌بند باشد به توافق دوحه و از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کند تا وضعیت بحران انسانی در این کشور دچار پیچیدگی و عمیق بیش از این نشود.»

از سوی هم رجیب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی با اشاره به حکومت‌داری امارت اسلامی گفته که تغییر حکومت موقت در افغانستان به یک اداره‌ی فراگیر که در آن همه‌ی اقشار جامعه به گونه‌ی منصفانه زندگی کنند، راه ثبات را در این کشور هموار خواهد کرد.

رییس‌جمهوری ترکیه همچنان خاطرنشان ساخت که مردم افغانستان در نیم قرن اخیر، روزهای سختی را سپری می‌کنند و بدون توجه به انگیزه‌های سیاسی، نیازمند کمک و پشتیبانی‌های بشردوستانه هستند.

در همین حال ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران نیز در این نشست به ایجاد حکومت همه‌شمول، رعایت حقوق اقلیت‌ها، قومیت‌ها و مذاهب در افغانستان تاکید ورزید.

این در حالی است که حکومت سرپرست کابل پس از دو سال از سوی جامعه‌ی جهانی به‌رسمیت شناخته نشده است.

اکثر کشورهای جهان خواستار تشکیل حکومت فراگیر، لغو محدودیت‌ها بر سد راه زنان و دختران افغانستان هستند، اما حکومت سرپرست کابل به این خواسته‌ها پاسخ مثبت نداده است.

 

 

 

 

 

 

Related Articles

Back to top button