افغانستانزنان و حقوق بشر

انتقاد ۱۲ کشور اروپایی از سیاست‌های امارت اسلامی علیه زنان

بیان‌نیوز

هم‌زمان با دو سالگی ممنوعیت آموزش دختران، وزرای خارجه شماری از کشورهای اروپایی از تبعیض جنسیتی توسط حکومت سرپرست کابل انتقاد کرده و خواستار لغو این ممنوعیت‌ها شده‌اند.

وزرای خارجه ۱۲ کشور اروپایی در بیانیه‌ی مشترک با ابراز نگرانی از وضعیت زنان و دختران افغانستان اعلام کرده‌اند که هرچه سریع‌تر محدودیت‌ها در برابر کار، آموزش و آزادی‌های زنان و دختران برداشته شوند.

بیانیه مشترک از سوی وزرای خارجه کشورهای آلبانی، بلژیک، کابورود، کاستاریکا، کرواسی، دنمارک، آلمان، فرانسه، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، مالت و اسپانیا صادر شده است.

در این بیانیه تصریح شده که پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، زنان و دختران به تدریج توسط فرامین از زندگی عمومی حذف شده‌اند.

وزرای خارجه‌ی این کشورها تاکید ورزیده‌اند که به‌منظور تامین صلح پایدار و استقرار ثبات در افغانستان، این کشور به یک حکومت فراگیر و با مشارکت همه‌ی شهروندان افغانستان از جمله زنان و اقلیت‌ها نیازمند است.

در همین حال ملانی جولی، وزیر خارجه‌ی کانادا در حاشیه‌ی هفتادوهشتمین نشست مجمع سازمان ملل‌متحد با اشاره به اوضاع زنان و دختران افغانستان گفت که محدودیت‌های وضع‌شده «ویران‌گر» است.

وزیر خارجه‌ی کانادا خاطرنشان ساخت که حقوق زنان،‌ حقوق بشر است و قابل مذاکره نیست.

او تصریح کرد که اقدامات انجام‌شده علیه زنان و دختران سبب ازدواج‌های زیر سن می‌شود و آینده آن‌ها را ویران می‌کند.

این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که طی یک سال گذشته، مسوولان حکومت سرپرست کابل مسایل مربوط به زنان و دختران را مساله داخلی دانسته و از کشورها خواسته که در این مورد مداخله نکنند.

 

Related Articles

Back to top button