افغانستانزنان و حقوق بشر

نامه دختران دانش‌آموز: ما از آموزش دور نشده‌ایم، بلکه از جامعه باز مانده‌ایم

بیان‌نیوز

گروهی از دختران دانش‌آموز در نامه‌ای به رهبران جهان گفته‌اند که آن‌ها پس از دو سال همچنان علاقه‌مند آموزش هستند و این ممنوعیت‌ها آن‌ها از آموزش دور نساخته بلکه از جامعه باز مانده‌اند.

دختران دانش‌آموز هم‌زمان با دو سالگی ممنوعیت آموزش از ۲۱ ولایت افغانستان به حکومت کنونی کابل و جامعه‌ی جهانی نامه نوشته و خواستار رفع ممنوعیت‌های آموزشی شده‌اند.

در نامه‌ی این دختران آمده که پس از محدودیت‌های آموزشی، چالش‌های جدی اجتماعی از جمله ازدواج‌های زیر سن، خودکشی و قتل‌های مرموز به وجود آمد و این نگران‌کننده است.

دختران دانش‌آموز از کشورهای اسلامی، سازمان ملل‌متحد و سازمان‌های بین‌المللی خواسته تا از خواسته‌های مشروع و صدای آن‌ها حمایت نمایند.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل به‌مناسبت دو سالگی ممنوعیت آموزشی دختران از حکومت سرپرست کابل خواسته که در تصمیم‌شان تجدید نظر کنند و مراکز آموزشی را باز نمایند.

سازمان عفو بین‌الملل در حالی که ممنوعیت‌های آموزشی را خطر جدی برای دختران افغانستان دانسته است، تاکید ورزیده که پس از دو سال هیچ‌گونه تغییری در این محدودیت‌ها به وجود نیامده است.

از سوی هم، انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد با اشاره به بحران بشری در افغانستان گفته که ۷۰ درصد شهروندان این کشور در حال حاضر به کمک‌های بشری نیاز دارند.

او تاکید ورزیده که زنان و دختران این کشور به گونه‌ی سیستماتیک از حقوق اساسی‌شان محروم شده‌اند.

با این حال، مقام‌های حکومت سرپرست کابل طی این دو سال اعلام کرده مخالف آموزش دختران نیستند، اما نیاز است تا شرایط مصون برای دختران در محیط آموزشی به وجود آید.

Related Articles

Back to top button