افغانستانزنان و حقوق بشر

بنت: مبارزات زنان افغانستان نتایج قابل توجه داشته است

بیان‌نیوز

کریمه مرادی

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان در یک نشستی‌که که در مقر سازمان ملل‌متحد برگزار شده بود، افزوده که زنان افغان به اعتراضات و ایستادگی ادامه داده‌اند که این نتایج قابل توجه داشته است.

این نشست که تحت عنوان «پیکار در برابر تبعیض جنسیتی: در افغانستان» برگزار شده، در آن رینا امیری، نماینده ویژه‌ی امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان، ریچارد بنت و میلانی ورویر، مدیر اجرایی انستیتت جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت اشتراک داشتند.

بنت در این نشست، خواستار مشارکت کامل زنان افغانستان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی شده است و به باور او، بی‌اعتمادی زنان و دختران افغانستان به جامعه‌ی جهانی می‌تواند که با اقدامات عملی جامعه‌ی بین‌المللی جبران شود.

از سوی هم، رینا امیری افزوده تا زمانی‌که امارت اسلامی روی‌کرد تازه‌ای در قبال زنان و دختران افغانستان اتخاذ نکنند، مورد توجه جامعه‌ی جهانی قرار نخواهد گرفت.

او صریح بیان کرده است: «هنگامی‌که از ما پرسیده می‌شود که شما این‌گونه بر طالبان تمرکز دارید، پس چرا با دیگران و مردم افغانستان تعامل نمی‌کنید؟ این چیزی است که ما روی آن کار می‌کنیم و مکانیزم مشورتی امریکا و افغانستان نیز است. این یکی از تلاش‌هایی است که باید ادامه داشته باشد و همه‌ی افغان‌ها در داخل و خارج از افغانستان باید به گونه‌ی معنادار کار کرده و سهم داشته باشند.»

در همین حال، میلانی ورویر، در این نشست از اعمال محدودیت بر زنان و دختران افغانستان از سوی امارت اسلامی به شدت انتقاد کرده است.

او افزوده است: «بسیاری از افرادی‌که در این نشست حضور دارند، برای اقدام درباره تحقیق و مستندسازی حذف سیستماتیک حقوق زنان در افغانستان، تلاش می‌کنند. گزارش‌های به نهاد حقوق بشر درباره اپاراتاید جنسیتی در افغانستان ارایه شده است و از دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهیم که در این باره تحقیق کند.»

اما مسوولان حکومت سرپرست کابل، تمامی این اظهارات را رد کرده و تاکید می‌ورزند که در حاکمیت امارت اسلامی هیچ‌گونه آپارتاید جنسیتی وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت سرپرست کابل گفته که حقوق زن و مرد در افغانستان براساس اصول شریعت تامین شده و آن از مسوولیت‌های حکومت است.

 

Related Articles

Back to top button