جهان

تحرک تازه‌ی ایالات متحده برای مقابله با چین

بیان‌نیوز

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده قرار است که امروز و فردا سه‌شنبه(۴ میزان) میزبانی گردهمایی هجده نفر از رهبران کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام در واشنگتن را بر عهده بگیرد تا با نفوذ چین در این منطقه مقابله کند.

به گزارش العربیه، به گزارش روزنامه «جاپان امروز»، مقامات ارشد دولت بایدن تاکید کرده‌اند که رییس‌جمهوری مریکا قرار است در جریان این گردهمایی موضع قاطعانه‌تری درباره حضور امریکا در منطقه اتخاذ کند، بودجه بیشتری به پروژه‌های زیرساختی اختصاص دهد، و تقویت همکاری‌های دریایی با ملل منطقه را افزایش دهد.

گردهمایی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه رهبران کشورهای پراکنده در اقیانوس آرام، شامل استرالیا و ریزکشورهای جزیره‌ای را گرد هم می‌آورد.

به گفته‌ی روزنامه جاپان امروز، عدم حضور مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان، میزان نفوذ چین در این کشور اقیانوسی را نشان می‌دهد.

سوگاواره با وجودی که هفته پیش برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد در نیویارک حضور پیدا کرده بود، اما اقامت خود در امریکا را برای دیدار با جو بایدن تمدید نکرد.

کاخ سفید برای پذیرایی از رهبران کشورهای اقیانوس آرام تدارکات گسترده دیده است. به گفته دیپلمات‌های امریکایی، دولت بایدن امیدوار است «پیشرفت‌های بسیار اساسی» در مذاکرات با رهبران این کشورها اعلام کند.

رهبران اقیانوسی روز دوشنبه را به ملاقات و صرف طعام چاشت با بایدن در کاخ سفید می‌گذرانند. آن‌ها روز سه‌شنبه با مقامات ارشد دولت آمریکا در زمینه آب و هوا و اقتصاد ملاقات می‌کنند، و سپس به دیدار قانونگذاران ایالات متحده می‌روند.

 

Related Articles

Back to top button