افغانستانزنان و حقوق بشر

نمایشگاهی به‌مناسبت روز جهانی گردشگری با اشتراک انبوهی زنان در ولایت هرات

بیان‌نیوز

سکینه ادیب

نمایشگاه صنایع دستی تحت عنوان «دارالفنون هریوا» روز چهارشنبه(۵ میزان) با حضور گسترده‌ی زنان و دختران برگزار شد.

منابع می‌گویند که در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ غرفه ایجاد شده بود که ۴۰ غرفه‌ی آن را زنان و دختران تشکیل می‌داد و آن‌ها صنایع دستی‌شان را به نمایش گذاشتند.

شماری از دختران دانش‌آموز نیز در این نمایشگاه اشتراک داشتند که آن‌ها پس از محرومیت آموزش، به صنایع دستی روآوردند.

یکی از دانش‌آموزان دختر گفته که نخستین‌بار او است که در چنین نمایشگاهی شرکت می‌کند و او ابراز امیدواری می‌کند که با بازگشایی درب مکاتب، فرصت‌های بیشتری برای تولیدات داخلی به وجود آید.

به گفته‌ی این دانش‌آموز، دختران در غرب افغانستان هنرهای متفاوتی دارند اما حمایت چندانی نمی‌شوند و حالا هم همین‌که مساعد شده، جای خوشحالی دارد.

از سوی هم، مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هرات می‌گویند که در هفته گردشگری بازدید از قلعه اختیار الدین برای سه روز برای زنان و مردان رایگان است.

نعیم‌الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات نیز گفت: «به خاطر ارج گذاشتن به صنعت گردشگری و توریزم یک هفته به نام هفته گردشگری در نظر گرفته‌ایم و در این هفته برنامه‌های مختلف روی دست است.»

این نمایشگاه درحالی برگزار شده است که طالبان کار زنان در نهادهای غیردولتی را ممنوع اعلام کرده‌اند و این تصمیم طالبان وضعیت را برای زنانی که تنها نان آور و سرپرست خانواده‌های خود هستند، دشوار کرده است.

Related Articles

Back to top button