افغانستانزنان و حقوق بشر

خواست ۸۰ کشور از طالبان به لغو محدودیت‌ها علیه زنان

بیان‌نیوز

گزارش شده است که نمایندگان ۸۰ کشور جهان در یک بیانیه‌ی مشترک از مقام‌های حکومت سرپرست کابل خواسته که محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغانستان را لغو کنند.

این بیانیه‌ی مشترک امروز چهارشنبه(۱۲ میزان) در نشست کمیته‌ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد ارایه شده است و نمایندگان حدود ۸۰ کشور جهان این بیانیه را امضا کرده‌اند.

اتحادیه اروپا، کانادا، آلمان، امارات متحده‌ی عربی و ۷۵ کشور دیگر این بیانیه مشترک را امضا کرده‌اند.

براساس این بیانیه، زنان و دختران افغانستان با سخت‌ترین و سیستماتیک‌ترین شکل تبعیض، سرکوب و نقض حقوق در جهان مواجه هستند.

نمایندگان این کشورها از وضعیت زنان ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های حکومت سرپرست کابل خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر این محدودیت‌ها را لغو کنند.

به گفته‌ی این بیانیه، حکومت سرپرست کابل به ارزش‌های حقوق بشری زنان و دختران احترام بگذارند و اجازه دهند که در جامعه‌ی افغانستان مشارکت فراگیر داشته باشند.

امضاکنندگان به تشکیل نظام فراگیر و همه‌شمول در افغانستان تاکید ورزیده‌اند و اعلام کرده‌اند که همه‌ی شهروندان و به‌خصوص زنان و دختران بتوانند در اقتصاد، صلح و رفاه این کشور نقش سازنده داشته باشند.

درحال حاضر، دختران افغانستان با ممنوعیت آموزش و تحصیل مواجه هستند و در عین حال، زنان از رفت‌وآمدهای آزادانه و کار در دفاتر داخلی و بین‌المللی منع هستند.

مسوولان حکومت سرپرست کابل، طی یک‌ونیم سال گذشته موضوع زنان و دختران را یک امر داخلی دانسته و از تمامی کشورها خواسته ک در این موضوع مداخله نکنند.

 

Related Articles

Back to top button