افغانستانگزارش ویژه

آموزگاران در اولویت نیستند

بیان‌نیوز

شماری از آموزگاران در افغانستان به‌مناسبت روز معلم از روز بد اقتصادی شکایت دارند و می‌گویند که طی سال‌های گذشته، توجه چندانی در قسمت حمایت از آن‌ها صورت نگرفته و به فراموشی سپرده شده‌اند.

سیدمهدی حسینی

امروز پنج‌شنبه(۱۳ میزان) مصادف است با روز ملی معلم در افغانستان. این روز خلاف سال‌های گذشته به گرمی مورد استقبال نگرفته و همانند سال پیش، جدی گرفته نشده است.

در حکومت پیشین، همه ساله به مناسبت روز ملی آموزگار، وعده‌های گرم از قبیل توزیع زمین و یا خانه به آموزگاران داده می‌شد، اما نه تنها این وعده‌ها عملی نمی‌شد، بلکه زندگی آن‌ها با گذشت هر سال، به لحاظ اقتصادی وخیم‌تر شده است.

درحال حاضر یک معلم در افغانستان نهایتا هشت هزار افغانی از دولت معاش دریافت می‌کند و این مقدار، با توجه به نیازهای اولیه زندگی، بسنده نمی‌کند و در مواقعی هم پیش آمده است که آموزگاران به‌دلیل سپری‌کردن روزگار مناسب‌تر، به فعالیت‌های اقتصادی در بازار روآورده‌اند.

محمد ندیم، یکی از آموزگاران در شهر کابل است که مدت حدود ده سال می‌شود در مکاتب مصروف تدریس فرزندان مردم است. او به بیان‌نیوز می‌گوید که حقوق دولت نیازهای روز مره‌ی زندگی او را برآورده نمی‌تواند و درحال حاضر با چالش‌های اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

او در ادامه بیان نی‌کند که ریشه مشکلات اجتماعی افغانستان به آموزش و پرورش برمی‌گردد و تا زمانی‌که از معارف و آموزگاران به خوبی و صادقانه حمایت صورت نگیرد، مشکلات کشور فروکش نخواهد کرد.

به گفته‌ی او، امارت اسلامی باید جایگاه آموزگار را در افغانستان درک کند و با توجه به ارزش آن، از نظام معارف و آموزگاران عملا حمایت کند تا معضل بی‌سوادی حل و تربیه‌ی سالم فرزندان این کشور به خوبی صورت گیرد.

سکینه دختر جوانی‌که در رشته ادبیات تحصیل کرده و از بیکاری به تدریس در مکاتب روی آورده است؛ او هم‌زمان به دو مکتب تدریس می‌کند تا از این طریق بتواند جهت پیش‌برد امور زندگی، درامدزایی کند.

سکینه می‌گوید که در بیست سال گذشته، به مقام و اهمیت آموزگار نه تنها توجه صورت نگرفت، بلکه به کلی به فراموشی سپرده شده است و این نشان می‌دهد که حمایت از آموزش و پرورش در افغانستان در اولویت قرار نمی‌گیرد.

به گفته‌ی او، حجمی از مشکلات اقتصادی و بلند بودن میزان فقر در جامعه‌ی افغانستان، روند آموزش را تحت تاثیر قرار داده و انگیزه‌ در میان آموزگاران کم‌رنگ شده است.

او همچنان با اشاره به ممنوعیت آموزشی دختران، گفت که با تداوم این ممنوعیت آموزشی، تاثیرات منفی روحی و روانی بر دختران برجای گذاشته و آن‌ها از آینده‌ی تاریک رنج می‌برند.

این آموزگار تصریح کرد که به‌دلیل این ممنوعیت‌های آموزشی، تعدادی از خانواده‌ها برای این‌که دختران‌شان بی‌سواد نمانند، به کشورهای همسایه دست به‌ مهاجرت زده‌اند.

از سوی هم عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست کابل در مراسمی به‌مناسبت گرامی‌داشت از روز معلم در شهر کابل برگزار شده بود، در سخنانی تاکید ورزید که دانش‌آموزان با روحیه‌ی اسلامی و منافع ملی آموزش ببینند.

معاون اداری حکومت همچنان خاطرنشان ساخت که دانش‌آموزان پس از مکاتب، علوم اسلامی و ضروری را در مدرسه فراگیرند.

با این حال، براساس آمارهای منتشرشده، هم‌اکنون ۱۰ میلیون دانش‌آموز در ۱۸ هزار و ۴۹۸ مکتب و مرکزهای آموزشی با بیش از ۲۰۰ هزار آموزگار ترتیب و تنظیم شده است.

Related Articles

Back to top button