افغانستاناقتصادی

بازرگانان افغان: پاکستان کالاهای ترانزیتی افغانستان را توقف داده است

بیان‌نیوز

اتحادیه بارچالانان  و وارد کننده گان افغان  مقیم در کشور چین  از محدویت‌های تازه سد راه بازرگانان افغان در بندر کراچی  خبر می‌دهند و می‌گویند که اسلام‌آباد محدودیت‌های تازه را بالای کالاهای ترانزیتی افغانستان وضع کرده است.

حاجی خان آغا گلزاد، رییس اتحادیه‌ی بارچالانان و واردکنندگان افغان در چین، روز پنج‌شنبه(۱۳ میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت که هزاران کانتینر کالاهای ترانزیتی بازرگانان افغانستان از سوی پاکستان در بندر کراچی متوقف شده است.

به گفته‌ی او، اهداف و خواسته‌های سیاسی کشورهای همسایه همواره یک چالش برابر تجارت افغانستان بوده و همواره مشکلاتی چون توقف کانتینرهای افغان، خلق می‌کنند.

رییس اتحادیه‌ی بارچالانان همچنان بیان کرد که اسلام‌آباد بدون درنظرداشت قوانین بین‌المللی و تجارتی با توقف کالاهای ترانزیتی، میلیون‌ها دالر به بازرگانان افغانستان ضربه وارد می‌کند.

او تاکید ورزید که دولت پاکستان نباید با مسایل تجارتی و ترانزیتی سیاسی برخورد و مشکلی‌که دارد از مجرای دیپلماتیک به آن بپردازد.

از سوی هم، نعمت‌الله مومنیار، معاون این اتحادیه نیز ابراز نگرانی می‌کند که بازرگانان افغانستان همواره قربانی خواسته‌های سیاسی کشورهای همسایه شده‌اند.

او تاکید که دولت پاکستان به‌جای این‌که سهولت‌ها را در عرصه‌ی رونق تجارتی ایجاد کند، بلکه در صدد خلق مشکلات است.

مومنیار آمار داد که در ۴۵ روز گذشته، کالاهایی‌که توقف شده، بالای هر کانتینر تا ۲۰۰ دالر امریکایی خساره وارد می‌شود.

به گفته‌ی مومنیار، اسلام‌آباد هیچ‌وقتی نخواسته که افغانستان به رشد اقتصادی و تجارتی برسد، هر زمانی‌که بازرگانان افغان به پیشرفت‌های صادراتی می‌رسند، در حالی‌که مشکلاتی در گذرگاه‌ها نیست، اما پاکستان مشکل‌تراشی می‌کند.

با این حال، شماری از بازرگانان  با انتقاد از این عمل‌کرد حکومت پاکستان می‌گویند که آنان مجبور هستند تا کالاهای ترانزیتی‌شان را از  مسیر بندر کراچی انتقال دهند.

نوراحمد بشردوست، یکی از بازرگانان کابل  به ورویدادها نیوز افزود که او از انتقال کالاهای تجارتی به پاکستان پشیمان است، زیرا با توقف شش کانتینر، بیش از ۵۰ هزار دالر آسیب دیده است.

این در حالی است که طی ماه‌های گذشته روابط میان کابل – اسلام‌آباد به‌دلیل بلند رفتن گراف ناامنی‌ها در پاکستان، تیره شده است.

مقام‌های پاکستانی مدعی هستند که شهروندان افغانستان در حملات مسلحانه در خاک پاکستان دست دارند، ادعایی‌که همواره از سوی حکومت سرپرست کابل رد شده است.

به تازگی هم دولت پاکستان به مهاجران افغانستان مقیم این کشور مهلت تعیین کرده تا هرچه سریع‌تر خاک پاکستان را ترک کنند.

 

Related Articles

Back to top button