اجتماعیافغانستان

عدم هماهنگی لازم میان مشارکت‌های مردمی و نهادهای مساعدت کننده، در کمک‌رسانی برای افراد آسیب‌پذیر در هرات

بیان‌نیوز

مسوولان گروه کاری تداوم و محلی‌سازی مساعدت‌ها در  هرات می‌گویند که به‌دلیل عدم هماهنگی لازم در بعضی از موارد میان مشارکت‌های مردمی و نهادهای مساعدت کننده، افراد آسیب‌پذیر نه تنها شناسایی نمی‌شوند، بلکه بیشتر کمک‌ها ضایع می‌شوند.

رفیع‌الله عظیمی، مسوول این گروه شام‌گاه یک‌شنبه(۲۳ میزان) به خبرنگار بیان‌نیوز گفت که میان نهادهای مساعدت کننده و مشارکت‌های مردمی هماهنگی‌های لازم در بعضی از موارد وجود ندارد و این باعث شده که کمک‌های مورد ضرورت در دسترس افراد آسیب‌پذیر قرار نگیرند.

او صریح بیان کرد که در کنار این ناهماهنگی‌های لازم در بعضی از موارد میان مشارکت های مردمی و نهادهای مساعدت کننده، سیستم منظم نظارتی جهت شفافیت در ارایه‌ کمک‌ها نیز وجود ندارد و ممکن است که در نبود این سیستم، بیشتر کمک‌ها ضایع شوند.

عطا محمد یک‌تن افراد آسیب پذیر (زلزله)، به خبرنگار بیان نیوز، با اشاره به درمان زخمی‌های زمین‌لرزه‌ی ولایت هرات گفت که آن‌ها(زخمی‌ها) پس از تداوی مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

عطامحمد افزود: «کسانی‌که متضرر شده بودند، بعد از این‌که از شفاخانه عملا از مرحله‌ی تداوی بیرون شدند، به کمپ انصار انتقال یافتند. در این کمپ حدوداً یک هزار مجروح بودند که صحت‌مند شدند اما متاسفانه این کمپ گنجایش این تعداد را ندارد و نیز سه وعده‌ی غذایی آن‌ها از سوی نهادهای کمک‌رسانی به‌طور منظم توزیع نمی‌شود.»

وی انتقاد کرد که در بعضی از موارد از طریق این نهاد، با مسوولین نهادهای خیریه و یا مشارکت های مردمی تماس می‌گیرند که به مجروحین و افراد آسیب‌پذیر کمک کنند، در حالی‌که  کمک‌رسانی منظم صورت نمی‌گیرد و افراد نیازمند را کاملاً تحت پوشش قرار نمی دهد.

یافته‌های گروه کاری تداوم و محلی‌سازی مساعدت‌ها هم‌چنان نشان می‌دهد که به‌دلیل سردی هوا و نیازمندی‌های باشندگان هرات، خیمه یکی از نیازمندی‌های مبرم مردم  ولایت هرات بوده که در بازارهای این ولایت قیمت آن افزایش یافته است. لازم به ذکر است که نهادهای مساعدت کننده و مشارکت‌های مردمی صرفاً به کمک‌رسانی در ولسوالی زنده‌جان این ولایت متمرکز شده‌ اند و بسیاری از مناطق دیگر که از حوادث اخیر متضرر شده‌اند، به فراموشی سپرده شده‌ اند.

Related Articles

Back to top button