افغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش یوناما: مجازات افراد متهم در ملاءعام از سوی طالبان همچنان ادامه دارد

بیان‌نیوز

دفتر هیات معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) در گزارش جدید خود ابراز نگرانی کرده که مجازات افراد متهم در ملاءعام از سوی طالبان همچنان ادامه دارد.

بخش حقوق بشر سازمان ملل‌متحد،‌ روز دوشنبه(۱ عقرب) گزارش جدیدی را در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان منتشر کرده است و موضوعات مطرح‌شده در این گزارش از ماه جولای الی سپتامبر سال جاری را در بر می‌گیرد.

در این گزارش به صراحت ابراز نگرانی شده که مجازات افراد متهم در ملاءعام همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ی این گزارش آمده که ۱۹ نفر، دو زن و ۱۷ مرد در یک استدیوم ورزشی در ولایت سرپل در شمال افغانستان به تاریخ ۱۶ ماه اگست مجازات علنی شده‌اند.

براساس این گزارش، مسوولان مربوطه‌ی افغانستان به یک دختر و پسر جوان که به اتهام «زنا» بازداشت شده‌اند، اجازه‌ی دسترسی به وکیل مدافع را نداده‌اند.

یوناما همچنان فعالیت‌های وزارت امر به معروف و نهی‌ازمنکر حکومت سرپرست کابل را مورد انتقاد قرار داده و گفته که این وزارت افزون بر محدودیت‌ها بر زنان، به نظارت پیرامون ممنوعیت موسیقی، اندازه‌ی ریش و چگونگی موی گذاشتن مردان ادامه می‌دهد.

در این گزارش مستند شده که وزارت امر به معروف طالبان در ۲۷ جولای، هفت مرد جوان را در ولایت بدخشان به‌دلیل تراشیدن ریش برای چند ساعت بازداشت کرده است.

در این گزارش آمده که محدودیت بر آموزش و کار زنان، محدودیت بر رسانه‌‌ها و بازداشت خبرنگاران، نظامیان و مقام‌های پیشین توسط طالبان همچنان در دوره‌ی زمانی این گزارش ادامه داشته است.

با این حال، مسوولان حکومت سرپرست کابل تاکنون در مورد این گزارش یوناما واکنش نشان نداده است

پیشتر از این نیز، هیات دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد با نشر گزارشی گفته بود که در یک سال گذشته، هزار و ۶۰۰ مورد نقض حقوق بشر در حاکمیت طالبان صورت گرفته است.

Related Articles

Back to top button