افغانستانزنان و حقوق بشر

بنت: تحت حاکمیت امارت اسلامی فرهنگ معافیت از مجازات وجود دارد

بیان‌نیوز

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان می‌گوید که افغانستان در شرایط کنونی با انبوهی از چالش‌جا به‌ویژه وخامت اوضاع حقوق بشری، فرهنگ معافیت از مجازات و بحران انسانی وجود دارد.

بنت این اظهارات را به تازگی در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد پیرامون وضعیت حقوق بشری افغانستان صحبت کرده است.

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد همچنان از بدتر شدن اضاع حقوق بشری در افغانستان مبنی بر سیاست‌های نظام کنونی و اقدامات سرکوب‌گرایانه مارت اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

به گفته‌ی او، با توجه به همه‌ی این چالش‌ها ایجاب می‌کند که جامعه‌ی جهانی برای جلوگیری بحران انسانی و بی‌ثباتی احتمالی اقدامات فوری انجام دهد.

او افزوده است: «فرهنگ معافیت از مجازات برای شکنجه و رفتار غیرانسانی در مراکز بازداشت، و نیز نقض حقوق بشر علیه مقام‌های دولتی پیشین و کارمندان نظامی، علی‌رغم وعده‌هایی که داده شده، وجود دارد.»

گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل به بازداشت مداوم فعالان و مدافعان حقوق بشر که از حقوق خود برای اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان استفاده می‌کنند، نیز اشاره کرده است.

وی با اشاره به ممنوعیت‌های آموزشی در افغانستان تاکید کرد که باید جامعه‌ی جهانی جهت بازگشایی مکاتب به‌روی دختران با حکومت سرپرست کابل تلاش کند.

با این حال، مقام‌های حکومت سرپرست کابل، همواره نگرانی‌ها در مورد اوضاع حقوق بشری را رد کرده و تاکید ورزیده‌اند که در حاکمیت آن‌ها حقوق اساسی مردم افغانستان تامین است.

گفتنی است، پس از استقرار دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران بسته شد و پس از دو سال هنوز مشخص نیست که چه زمانی، محدودیت‌های آموزشی برداشته می‌شود.

 

 

Related Articles

Back to top button