افغانستاناقتصادی

سفر هیات اوزبیکستان به کابل؛ میزان تجارت میان دو کشور به سه میلیارد دالر خواهد رسید

بیان‌نیوز

یک هیات اوزبیکستان به تازگی وارد کابل شده و با ملا برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست کابل در مورد روابط تجارتی،‌ اقتصادی، خط آهن، ترانسپورت، استخراج فنی معادن افغانستان، مدیریت آب، توسعه زراعت و نیز فراهم‌سازی تحصیلات عالی برای جوانان افغانستاندیدار و گفت‌وگو کرده است.

این گفت‌وگوها امروز یک‌شنبه(۷ عقرب) در چهار چنار ارگ صورت گرفته است.

در خبرنامه‌ی معاونیت اقتصادی به نقل از ملا برادر آمده که افغانستان و اوزبیکستان در طول تاریخ دو کشور همسایه و دوست بوده و نیز در عرصه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی با یک‌دیگر همکاری نزدیک داشته‌اند.

به گفته‌ی برادر، سفر هیات اوزبیکستان به کابل نشان می‌دهد که روابط دو جانبه‌ی دو کشور درحال توسعه است و با این‌ کار می‌توان در بخش تجارت و ترانزیت پیشرفت‌های خوبی خواهد داشت.

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت تاکید ورزیده که امارت اسلام بر اساس سیاست خارجی اقتصادمحور می‌خواهد که نقش کمک‌کننده در ترانزیت منطقه داشته باشد و برای رسیدن به این هدف، افزون بربازسازی، امکانات لازم را نیز فراهم کرده است. «این مساله در اتصال کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی نقش بارزی دارد.»

به گفته‌ی برادر، افغانستان به هدف تجارت و ترانزیت به کشورهای آسیای مرکزی از مسیرهای اوزبیکستان استفاده می‌کند.

ملا عبدالغنی برادر همچنان از دولت اوزبیکستان خواست که بر محموله‌های افغانستان، فیس ترانزیتی‌که در مقایسه به سایر مسیرها بیشتر می‌باشد، آن را کاهش دهد.

او همچنان خاطرنشان ساخت، برای این‌که افغانستان و اوزبیکستان بلانس متوازن تجارتی داشته باشند، نیاز است تا صادرات افغانستان به اوزبیکستان افزایش قابل ملاحظه‌داشته باشد و در این زمینه، تاشکند تعرفه‌های ترجیحی ویژه‌ای را برای کابل در نظر بگیرد و نیز در برخی موارد از تعامل دوستانه‌ی استثنایی استفاده نماید.

در همین حال، رییس هیات اوزبیکستان همچنان بیان کرد که تاشکند، پلان و نقشه‌ای را تهیه کرده که سطح تجارت میان دو کشور را حدود سه میلیارد دالر خواهد رسید.

به گفته‌ی او، دولت اوزبیکستان تسهیلات لازم را برای بازرگانان و رانندگان افغان جهت دریافت ویزه ایجاد کرده که در آینده‌ی نزدیک برای محصولات افغانی در این کشور، نمایشگاه بین‌المللی را برگزار می‌نماید و همین‌منظور، یک مرکز تجارتی بزرگ را برای بازرگانان افغان در ترمذ نیز خواهند سپرد.

هیات اوزبیکستانی در حالی به کابل سفر می‌کند که طی چند ماه گذشته، مقام‌های ارشد تاشکند در خصوص بازسازی کانال قوش‌تپه اعتراض کرده‌اند.

رییس‌جمهوری اوزبیکستان، چندی قبل در سخنانی گفته بود که بازسازی این کانال، میزان تعامل آب را در آسیای مرکزی برهم می‌زند.

 

Related Articles

Back to top button