افغانستانسیاسی

اشرف‌غنی به اخراج اجباری افغان‌ها از سوی دولت پاکستان واکنش نشان داد

محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری فراری افغانستان به اخراج اجباری افغان‌ها از سوی دولت پاکستان واکنش نشان داده و گفته که کشورها زمانی‌که دچار بحران‌های اجتماعی و اقتصاد می‌شوند، لبه‌ی تیز انتقاد خود را متوجه مهاجرین می‌سازند.

غنی شامگاه شنبه(۱۳ عقرب) در یک پیام صوتی گفته است: «باید به این حقیقت تلخ اعتراف نمود که کشورها، زمانی‌که دچار بحران‌های اجتماعی و اقتصادی می‌گردند، لبه‌ی تیز انتقاد خود را متوجه مهاجرین می‌سازند و تلاش می‌کنند بار ملامت را به گردن آن‌ها(مهاجرین) بیاندازند. این پدیده تنها به منطقه‌ی ما اختصاص نداشته و عمومیت جهانی دارد.»

او با بیان این‌که بحران جاری منحصر به پاکستان نمی‌ماند، افزوده که تحلیل‌های اخیر از ایران نیز تاکید بر آن دارد که جمعیت مهاجرین افغن در آن کشور طی دونیم سال گذشته دو برابر شده است و رفتار دولت ایران ایران نیز با مهاجرین افغان به حال سابق هم نیست.

رییس‌جمهوری فراری افغانستان همچنان در این پیام از سیاست‌های حکومت سرپرست کابل انتقاد کرده و گفته که تمامی نشانه‌های جاری حکایت از این دارد که حالت وخیم و دیرپا خواهد بود و بدون یک راه حل درست، اوضاع به‌سوی وخامت بیشتر خواهد رفت.

غنی تصریح کرده است: «در جامعه‌ای که پنج اصل اساسی حقوق اسلامی(مصونیت زندگی، مصونیت دین، مصونیت دارایی، مصونیت اجتماعی و مصونیت عقل) عملا وجود نداشته باشد، اوضاع بحرانی‌ترشده و منجر به صدور فیصله‌های تحکم‌آمیز و تعمیل استبدادی آن می‌گردد.»

با این حال، خروج اجباری افغان‌ها از سوی دولت پاکستان، روابط کابل – اسلام‌آباد را بیش از هر زمان دیگری تیره کرده است.

اخیرا مقام‌های ارشد حکومت سرپرست کابل اظهار کردند که دولت پاکستان به قدری نارضایتی بکارد که بتواند آن را درو کند و در عین حال، سیاست‌مداران پیشین افغانستان از جمله حامد کرزی،‌ داکتر عبدالله و حنیف اتمر نیز این اقدام پاکستان انتقاد کرده و آن را خلاف حسن هم‌جواری دانسته‌اند.

Related Articles

Back to top button