افغانستانگزارش ویژه

واکنش عبدالله و اتمر به اخراج اجباری افغان‌ها از پاکستان؛ اسلام‌آباد از آزار و اذیت مهاجران دست بردارد

بیان‌نیوز

هم‌زمان با تشدید اخراج اجباری مهاجرین افغان از سوی دولت پاکستان، شخصیت‌های سیاسی پیشین افغانستان از اسلام‌آباد خواسته‌اند که از آزار و اذیت مهاجران دست بردارد.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه‌ی حکومت پیشین روز شبنه(۱۳ عقرب) در پیامی گفته که با درنظرداشت روحیه‌ی اسلامی و حسن‌ هم‌جواری و تعهدات بین‌المللی، دولت پاکستان در مورد اخراج اجباری مهاجران افغانستان تجدید نظر کند.

آقای عبدالله در پیام خود گفته است: «اخراج دسته‌جمعی مهاجران آن‌ها را با خطر بی‌خانمانی و عدم‌ دسترسی به خدمات صحی مواجه می‌سازد که با توجه به فرا رسیدن فصل سرما می‌تواند سبب ایجاد بحران بشری بزرگ شود.»

به گفته‌ی عبدالله، دولت پاکستان تا زمان بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان به میزبانی ادامه دهد و از هرگونه آزار و اذیت آن‌ها که نقض قوانین بین‌المللی شمرده می‌شود، خودداری کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی حکومت پیشین همچنان از جامعه‌ی جهانی خواسته که مهاجران به غذا و سرپناه نیاز دارند و نیاز است تا کمک‌های بین‌المللی به آن‌ها افزایش یابد.

در همین حال حنیف اتمر، وزیرخارجه‌ی حکومت پیشین با نشر بیانیه‌ای، اخراج اجباری افغان‌ها را از سوی دولت پاکستان فاجعه دانسته و تاکید کرده که باید راه حل فوری برای این چالش جست‌وجو شود.

آقای اتمر افزوده است:«خوب می‌دانیم که میان دیدگاه‌های ما و طالبان تفاوت‌های نهایت عمیق و بنیادی وجود دارد، به‌ویژه در زمینه‌ی حقوق و آزادی‌های اساسی مردم اعم از زن و مرد، نظام حکومتی و صلح و ثبات در کشور، اما حل این چالش بزرگ ملی باید برای یک بحث و همکاری ملی آماده شویم.»

او تصریح کرد که حاکمیت طالبان و مخالفان سیاسی آن باید برای بهره‌گیری از تمام امکانات ملی و بین‌المللی برای حفاظت از جان، مال و عزت مهاجران کشور همکاری ملی را به‌میان آورد.

با این حال، رهبری حکومت سرپرست کابل نیز خواستار خودداری پاکستان از اخراج اجباری افغان‌ها شده است.

ملاحسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت سرپرست کابل روز گذشته در پیام تصویری، از اسلام‌آباد خواست که اگر با امارت اسلامی مشکل دارد، آن را از طریق گفت‌وگو حل کند.

 

Related Articles

Back to top button