افغانستانزنان و حقوق بشر

عفو بین‌الملل: اخراج اجباری افغان‌ها از سوی پاکستان، زنان و دختران را از دسترسی به امنیت و آموزش محروم می‌کند

بیان‌نیوز

در پی اخراج دسته‌جمعی مهاجران افغان از سوی دولت پاکستان، سازمان عفو بین‌الملل ابراز نگرانی کرده که این اقدام اسلام‌آباد، هزاران افغان در معرض خطر و به‌ویژه زنان و دختران از دسترسی به امنیت، آموزش و معیشت محروم خواهد کرد.

این سازمان امروز جمعه(۱۹ عقرب) اعلامیه‌ی رسمی صادر کرده و از دولت پاکستان خواسته است که از اخراج دسته‌جمعی مهاجران افغانستان دست بردارد.

در این اعلامیه به نقل از لیویا ساکاردی، معاون بخش منطقه‌ای عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا آمده که اگر پاکستان در تصمیم خود تجدید نظر نکند، هزاران افغان با چالش‌جدی حقوق بشری مواجه خواهند شد.

به گفته‌ی ساکاردی، دولت پاکستان از اخراج دسته‌جمعی پناهجویان افغان به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کند و این امر، چالش‌های روزافزون حقوق بشری را برای افغان‌ها بیشتر می‌کند.

ساکاردی افزوده است: «اگر دولت پاکستان فورا روند اخراج را متوقف نکند، هزاران افغان در معرض خطر به‌ویژه زنان و دختران را از دسترسی به امنیت، آموزش و معیشت محروم خواهد کرد.»

این نهاد بین‌المللی با بیان این‌که هیچ کسی نباید در معرض اخراج اجباری قرار گیرد، تاکید ورزیده که دولت پاکستان به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود مبنی بر اصل عدم بازگشت، پابند باقی بماند.

در اعلامیه‌ی عفو بین‌الملل آمده است که این نهاد در مورد عدم شفافیت کامل، روند قانونی و پاسخ‌گویی در بازداشت‌ها و اخراج افغان‌ها که طی هفته گذشته صورت گرفت، نگران است و نیز با افزایش رویدادهای آزار و اذیت علیه پناهجویان افغان در پاکستان شدت یافته است.

با این حال، آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که طی یک هفته‌ی گذشته، بیش از ۶۰ هزار پناهجوی افغان از سوی پاکستان اخراج شده‌اند.

هرچند دولت پاکستان ادعا دارد که افغان‌های فاقد مدرک را اخراج می‌کند، اما گزارش‌هایی نیز وجود دارد که در میان اخراجی‌ها، افغان‌هایی هستند که دارای اقامت قانونی در پاکستان بودند.

 

Related Articles

Back to top button