افغانستانزنان و حقوق بشر

جولی: پاکستان پناهندگانی را که در تلاش زنده‌ماندن هستند، به عقب می‌راند

بیان‌نیوز

هم‌زمان با تداوم اخراج اجباری پناهجویان افغان از سوی دولت پاکستان، آنجلینا جولی، سینماگر مشهور جهان و سفیر حسن‌نیت سازمان ملل‌متحد از این اقدام اسلام‌آباد انتقاد کرده و آن را خلاف ارزش‌های حقوق بشری دانسته است.

جولی امروز دوشنبه(۲۲ عقرب) در صفحه‌ی رسمی انستاگرام خود نوشته که اخراج دسته‌جمعی پناهجویان افغان از پاکستان، نمونه دیگری از عقب‌گرد در حوزه حقوق بشر در جهان شمرده می‌شود.

این سینماگر نوشته است: «پاکستان که برای چندین دهه حامی بسیاری از خانواده‌های مهاجر افغان بوده است، من متاسفم که آن‌ها به‌طور ناگهانی پناهندگانی را که با واقعیت‌های غیرممکن افغانستان امروز در تلاش برای زنده‌ماندن هستند، به عقب می‌راند. جایی‌که زنان دوباره از همه‌ی حقوق و امکان تحصیل محروم شده‌اند، بسیاری از آن‌ها در زندان هستند و یک بحران انسانی عمیق وجود دارد.»

به گفته‌ی جولی، اخراج دسته‌جمعی مهاجران افغانستانی از پاکستان نمونه‌ی دیگری از عقب‌گرد در حوزه حقوق بشر جهان است و یک تراژیدی جدید در تاریخ درازمدت رنج مردم این کشور است.

جولی در ادامه تاکید ورزیده که با وجود وعده‌های بهتر برای مردم افغانستان؛ اما آن‌ها جز جنگ، درگیری و مهاجرت چیز دیگری را تجربه نکرده‌اند.

طی یک ماه گذشته دولت پاکستان به‌طور بی‌سابقه‌ای پناهجویان افغان را اخراج کرده است و طبق آمارهای منتشرشده، در این مدت بیش از ۲۰۰ هزار نفر از این کشور به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

این اقدام اسلام‌آباد، واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته و سازمان‌های بین‌المللی آن را خلاف ارزش‌های حقوق بشری دانسته‌اند.

 

Related Articles

Back to top button