افغانستانزنان و حقوق بشر

تحقیق تازه: زنان افغانستان با موجی از خشونت در شبکه‌های اجتماعی مواجه هستند

بیان‌نیوز

سکینه ادیب: یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که زنان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی با موجی از آزار و اذیت آنلاین مواجه هستند و در این تحقیق آمده که افزایش حمایت آنلاین از زنان با افزایش سوءاستفاده‌های آنلاین همراه است.

این تحقیق از سوی نهادی موسوم به «افغان وتنس» پروژه‌ی ناظر بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان منتشر شده و در آن آمده که پس از تسلط مجدد امارت اسلامی بر افغانستان، رسانه‌های اجتماعی زمینه‌ساز با ارزش برای زنان افغانستان به‌منظور ابراز نظرها، ایجاد شبکه‌ها و راه‌اندازی کارزارهای اجتماعی تبدیل شده است و این پلتفرم‌ها، فعالان و اعضای جامعه مدنی را قادر می‌سازند تا اهداف خود را به مخاطبان بین‌المللی ابراز نمایند.

این نهاد با بیان این که شبکه‌های اجتماعی برای زنان عاری از خطر نیستند، تاکید ورزیده که حمایت‌های آنلاین از زنان و دختران افغانستان با سوءاستفاده، آزار و اذیت همراه بوده است که به مشارکت آنلاین زنان تاثیرات منفی برجای گذاشته است.

یافته‌های افغان وتنس نشان می‌دهد که چگونگی سوء استفاده آنلاین بر مشارکت آنلاین زنان تاثیر وحشتناک دارد و زنان را در سطح زندگی شخصی، اجتماعی و حرفه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افغان وتنس گفته است که زنان افغانستان به بازرسانش گفته‌اند که پیام‌های مستقیم، از جمله محتوای مستهجن، عکس‌های غیراخلاقی جنسی و تهدید به تجاوز جنسی و مرگ دریافت می‌کنند.

به‌گفته‌ی این پروژه، بازرسان مشاهده کردند که چگونه زنان به‌طور مکرر مورد هدف روایات فحشا و هرزگی قرار می‌گیرند، و همچنین متهم به «عوامل غرب» یا جعل ادعای پناهندگی در خارج از کشور می‌شوند.

این نخستین تحقیقی است که طی دو سال گذشته در مورد آزار و اذیت آنلاین زنان و دختران افغانستان منتشر می‌شود.

این تحقیق در حالی منتشر می‌شود که حکومت سرپرست کابل، محدودیت‌های شدیدی علیه زنان و دختران وضع کرده که شامل ممنوعیت آموزش دختران، ممنوعیت کار زنان و رفت‌وآمدها می‌شود.

 

Related Articles

Back to top button