افغانستانامنیت

امریکا: القاعده و داعش هنوز هم در افغانستان فعال باقی مانده‌اند

بیان‌نیوز

در گزارش سالانه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده که گروه‌های القاعده، داعش و نیز گروه‌های هراس‌افگن منطقه‌ای هنوز هم در افغانستان فعال باقی مانده‌اند.

این گزارش که روز گذشته منتشر شده، در آن آمده است که حمله‌های تروریستی شاخه‌ی خراسان داعش علیه غیرنظامیان در افغانستان همچنان ادامه دارد.

هم‌زمان با این، طی ماه‌های پسین چندین حمله‌ی تروریستی از سوی شاخه‌ی خراسان داعش در شماری از شهرهای افغانستان از جمله بغلان و کابل صورت گرفت که تعداد زیادی از غیرنظامیان جان باختند.

افزون براین، در دو هفته‌ی اخیر، غیرنظامیان شیعه و به‌ویژه علمای اهل تشیع در ولایت هرات در غرب افغانستان مورد حمله‌ی مسلحانه قرار گرفت و البته مسوولیت این رویدادها را گروهی بر عهده نگرفت.

با این حال، در گزارش سالانه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا همچنان آمده که گروه‌های وابسته به القاعده همانند گروه القاعده در شبه قاره هند نیز وجود دارد؛ اما توانایی انجام حمله از افغانستان به غرب را ندارند.

براساس این گزارش، گروه داعش در سال گذشته‌ی میلادی حملات را در پاکستان، تاجیکستان و اوزبیکستان راه‌اندازی کرد و قصد داشت که چنین حملاتی را در کشورهای غربی نیز راه‌اندازی کند.

وزارت خارجه‌ی امریکا همچنان در این گزارش اعلام کرده که حکومت سرپرست کابل تعهد کرده بود که از فعالیت گروه‌های هراس‌افگن در خاک افغانستان جلوگیری می‌کند؛ اما دیده می‌شود که چنین چیزی به درستی صورت نگرفته است.

مسوولان حکومت سرپرست کابل تاهنوز در مورد این گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا واکنشی نشان نداده‌اند.

Related Articles

Back to top button