افغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش دیدبان حقوق بشر: ممنوعیت آموزش دختران به روند آموزش پسران نیز آسیب رسانده است

بیان‌نیوز

گزارش تازه‌ای دیدبان حقوق بشر نشان می‌دهد که سیاست‌های حکومت سرپرست کابل مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران، به روند آموزش پسران نیز آسیب رسانده است.

این گزارش که به تازگی در ۱۹ صفحه منتشر شده، از سازمان‌های بین‌المللی و جامعه‌ی جهانی خواسته که در راستای رفع محدودیت‌های آموزش دختران افغانستان همکاری کنند.

در این گزارش آمده است: «طالبان آموزش پسران بالاتر از صنف ششم را منع نکرده‌اند، اما آموزش برای دختران و زنان ممنوع است. اقدام‌های آن‌ها دسترسی همه‌ی کودکان و جوانان به آموزش را تضعیف می‌کند.»

به گفته‌ی این گزارش، ممنوعیت‌های آموزشی حکومت سرپرست کابل، نقض‌کننده تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی به‌ویژه حق همه‌ی کودکان برای تحصیل است.«تبعیض سیستماتیک طالبان علیه زنان و دختران که ممنوعیت تحصیل دختران و زنان تنها یک جنبه‌ی آن است، اثرات مضری بر پسران نیز دارد.»

همچنان در این گزارش تصریح شده است که با وجود محکومیت‌های بین‌المللی در زمینه‌ی ممنوعیت آموزش دختران؛ اما توجه اندکی به زیان‌هایی که به آموزش پسران وارد شده، صورت گرفته است.

براساس این گزارش، کیفیت آموزش در مکاتب پسرانه تحت حاکمیت امارت اسلامی به شدت افت کرده است.

این گزارش با بیان این‌که مجازات پسران در مکاتب افغانستان بیشتر شده، افزوده که امارت اسلامی افغانستان، آموزگاران زن را از تدریس پسران محروم کرده و به جای آن‌ها، آموزگاران مرد را معرفی کرده که روی چگونگی آموزش پسران تاثیر منفی گذاشته است.

مقام‌های حکومت سرپرست کابل تاکنون در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

با این حال، از ممنوعیت آموزشی دختران افغانستان نزدیک به دو سال می‌گذرد و با وجود فشارهای بین‌المللی، اما تاهنوز مشخص نشده که مکاتب به‌روی دختران چه زمانی بازگشایی می‌شود.

 

Related Articles

Back to top button