افغانستانزنان و حقوق بشر

بررسی وضعیت حقوق بشری افغانستان در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل

بیان‌نیوز

نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در جنوا می‌گوید که وضعیت حقوق بشری افغانستان یکی از محورهای اجلاس هفتادوپنجمین سال‌روز اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر در شورای حقوق بشر است.

او روز دوشنبه(۲۰ قوس) در یک نوار تصویری‌که در پلتفرم ایکس منتشر کرده، افزوده است که وضعیت حقوق بشری افغانستان برای جامعه‌ی جهانی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

به گفته‌ی اندیشه، تلاش‌های جریان دارد تا صدای مردم افغانستان به گوش شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد برسد.

او همچنان معلومات داد که افزون بر اوضاع حقوق بشری افغانستان، موضوعاتی چون تحولات غزه، تغییرات اقلیمی و خطرات ناشی از هوش مصنوعی نیز در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

با این حال، روز گذشته ۱۰ دسامبر مصادف با روز جهانی اعلامیه‌ی حقوق بشر بود و شمار زیادی از نهادهای حقوق بشری از حکومت سرپرست کابل خواستند که به تعهدات حقوق بشری پابند باشند.

افزون براین، روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل‌متحد برای افغانستان نیز در پیامی، از مقام‌های حکومت سرپرست کابل خواست که تعهدات حقوق بشری را پذیرفته، ثبات و رفاه افغانستان را بنیاد بگذارد.

مقام‌های حکومت سرپرست کابل همواره تاکید ورزیده‌اند که به قوانین بین‌المللی زمانی تعهد می‌کنند که در تضاد با شریعت اسلامی نباشند.

برخی از مقام‌ها، حقوق بشر را ابزار کشورهای غربی می‌دانند.

Related Articles

Back to top button