افغانستانزنان و حقوق بشر

رینا امیری: محدودیت‌های طالبان بر زنان افغانستان دلایل سیاسی دارد

بیان‌نیوز

رینا امیری، نماینده‌ ویژه‌ی امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان می‌گوید که اعمال محدودیت‌ها بر زنان و دختران از سوی امارت اسلامی، دلایل سیاسی دارد.

او این اظهارات را روز یک‌شنبه(۱۹ قوس) در نشست بیست‌ویکمین مجمع سالانه‌ی دوحه مطرح کرده است. در این مجمع دوحه، رهبران جهان پیرامون چالش‌هایی‌که کشورها با آن مواجه هستند، بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

وضعیت حقوق بشری و به‌خصوص وضعیت زنان و دختران افغانستان یکی از موضوعات این مجمع بوده است.

رینا امیری در این نشست افزود که محدودیت‌های امارت اسلامی برای زنان و دختران، فقط دلایل سیاسی دارد.«من درباره محدودیت بر حق آموزش، کار، فضای عمومی، حق سفر و مشارکت سیاسی زنان با طالبان بحث کرده‌ام.»

او گفت: «همچنان فکر نمی‌کنم تصمیم‌های طالبان درباره زنان مبنای مذهبی داشته باشد، زیرا در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره زنان ۵۷ کشور جهان گفتند که تصامیم طالبان در تضاد با آموزه‌های اسلامی قرار دارد.»

نماینده ویژه‌ی امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان همچنان تصریح کرد که اقدامات امارت اسلامی علیه زنان و دختران سیاسی و حتا این تصامیم ارتباطی به بینش افغان‌ها ندارد.

وی به وضوح بیان کرد: «اکثریت مردم افغانستان روایت طالبان را به چالش می‌کشند و می‌گویند که این فرهنگ افغانی نیست.»

با این حال، در روز جهانی حقوق بشر، اکثر سازمان‌های بین‌المللی از حکومت سرپرست کابل مبنی بر اعمال محدودیت‌ها بر زنان و دختران انتقاد کرده‌اند.

 

Related Articles

Back to top button